Polskie przepisy mają implementować dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/55/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych.
Adresatami przepisów staną się przede wszystkim:
- jednostki sektora finansów publicznych, jako zamawiający,
- przedsiębiorcy, jako wykonawców zamówień publicznych,
- przedsiębiorcy, jako wytwórcy komputerowych systemów finansowo-księgowych, które muszą być zgodne z normą europejską, o której mowa w dyrektywie 2014/55/UE i w projektowanej ustawie.
Nowe regulacje będą dotyczyć jednostek sektora finansów publicznych, które tworzą:
- organy władzy publicznej, administracji rządowej, kontroli państwowej i ochrony prawa, sądy i trybunały,
- jednostki samorządu terytorialnego (gminy, powiaty, samorząd województwa) oraz ich związki,
- państwowe jednostki budżetowe,
- samorządowe zakłady budżetowe,
- agencje wykonawcze,
- instytucje gospodarki budżetowej,
- państwowe fundusze celowe,
- Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa KRUS,
- Narodowy Fundusz Zdrowia,
- samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej (SPZOZ),
- uczelnie publiczne,
- Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne,
- państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe,
- inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.
Podmioty udzielające zamówień publicznych, jak i podmioty będące wykonawcami od wskazanej wyżej daty będą miały możliwość wystawiania oraz wysyłania i odbierania drogą elektroniczną dokumentów związanych z realizacją zamówień publicznych w rozumieniu ustawy Prawo zamówień publicznych oraz dokumentów związanych z realizacją umowy koncesji na roboty budowlane lub usługi, a także możliwość wystawiania i wysyłania przez wykonawców oraz obowiązek przyjmowania przez zamawiających ustrukturyzowanych faktur elektronicznych, związanych z realizacją zamówień publicznych.
W konsekwencji wprowadzony zostanie obowiązek przyjmowania ustrukturyzowanych faktur elektronicznych (a więc nie w formatach np. plików tekstowych PDF, JPEG, TIFF, HTML) przez zamawiających zamówień publicznych od daty transpozycji dyrektywy 2014/55/UE, tj. od 27 listopada 2018 r. oraz możliwości wystawiania takich faktur przez wykonawców zamówień publicznych, ponadto po dwóch latach od terminu transpozycji dyrektywy 2014/55/UE, tj. od 1 listopada 2020 r. wejdzie w życie obowiązek wystawiania ustrukturyzowanych faktur elektronicznych przez wykonawców zamówień publicznych.
źródło: www.rcl.gov.pl
oprac.: Wojciech Zajączkowski