24.05.2016 r.
3 min

Faktury elektroniczne będą obowiązkowe w zamówieniach publicznych

Ekspert KIP

Skopiuj link
24.05.2016r.
3 min

Polskie przepisy mają implementować dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/55/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych.

Adresatami przepisów staną się przede wszystkim:

  • jednostki sektora finansów publicznych, jako zamawiający,
  • przedsiębiorcy, jako wykonawców zamówień publicznych,
  • przedsiębiorcy, jako wytwórcy komputerowych systemów finansowo-księgowych, które muszą być zgodne z normą europejską, o której mowa w dyrektywie 2014/55/UE i w projektowanej ustawie.

Nowe regulacje będą dotyczyć jednostek sektora finansów publicznych, które tworzą:

  1. organy władzy publicznej, administracji rządowej, kontroli państwowej i ochrony prawa, sądy i trybunały,
  2. jednostki samorządu terytorialnego (gminy, powiaty, samorząd województwa) oraz ich związki,
  3. państwowe jednostki budżetowe,
  4. samorządowe zakłady budżetowe,
  5. agencje wykonawcze,
  6. instytucje gospodarki budżetowej,
  7. państwowe fundusze celowe,
  8. Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa KRUS,
  9. Narodowy Fundusz Zdrowia,
  10. samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej (SPZOZ),
  11. uczelnie publiczne,
  12. Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne,
  13. państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe,
  14. inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.

Podmioty udzielające zamówień publicznych, jak i podmioty będące wykonawcami od wskazanej wyżej daty będą miały możliwość wystawiania oraz wysyłania i odbierania drogą elektroniczną dokumentów związanych z realizacją zamówień publicznych w rozumieniu ustawy Prawo zamówień publicznych oraz dokumentów związanych z realizacją umowy koncesji na roboty budowlane lub usługi, a także możliwość wystawiania i wysyłania przez wykonawców oraz obowiązek przyjmowania przez zamawiających ustrukturyzowanych faktur elektronicznych, związanych z realizacją zamówień publicznych.

W konsekwencji wprowadzony zostanie obowiązek przyjmowania ustrukturyzowanych faktur elektronicznych (a więc nie w formatach np. plików tekstowych PDF, JPEG, TIFF, HTML) przez zamawiających zamówień publicznych od daty transpozycji dyrektywy 2014/55/UE, tj. od 27 listopada 2018 r. oraz możliwości wystawiania takich faktur przez wykonawców zamówień publicznych, ponadto po dwóch latach od terminu transpozycji dyrektywy 2014/55/UE, tj. od 1 listopada 2020 r. wejdzie w życie obowiązek wystawiania ustrukturyzowanych faktur elektronicznych przez wykonawców zamówień publicznych.

źródło: www.rcl.gov.pl

oprac.: Wojciech Zajączkowski