Ministerstwo finansów wyróżnia trzy główne kategorie kosztów dla przedsiębiorstw wynikające z wprowadzenia regulacji:
- jednorazowe nakłady na dostosowanie informatycznych systemów księgowych,
- zwiększone nakłady na bieżącą obsługę księgowości,
- obniżenie płynności firm poprzez utrzymywanie części środków na rachunku VAT.
Ad. 1) Jednorazowe koszty dostosowania systemów informatycznych wystąpią w firmach, które korzystają ze zautomatyzowanych przelewów. Systemy księgowe w tych firmach będą wymagały aktualizacji umożliwiającej korzystanie z formularzy przelewów wykonujących płatność w sposób podzielony. W przypadku pozostałych przedsiębiorstw wprowadzenie regulacji nie będzie generowało kosztów jednorazowych.
Ad. 2) Konieczność regularnego zwiększenia nakładów będzie wynikała m.in. z potrzeby monitorowania wpływów na własne konto VAT oraz z dokonywania ewentualnych korekt przy błędnie przeprowadzonych transakcjach. Samo dokonywanie płatności w sposób podzielony nie będzie źródłem dodatkowych kosztów – zapłata będzie dokonywana z wykorzystaniem specjalnego formularza dostępnego w ramach bankowego systemu transakcyjnego wykorzystywanego przez przedsiębiorstwo.
Ad. 3) Ograniczenie płynności przedsiębiorstwa w przypadku powszechnego funkcjonowania systemu podzielonej płatności wynika z faktu, że w mechanizmie tym środki otrzymane na poczet należnego VAT nie będą mogły być wykorzystywane przez firmy do bieżących operacji niezwiązanych z rozliczeniem VAT. Kosztem dla przedsiębiorstw wynikającym z obniżonej płynności będą zatem utracone odsetki od depozytów (w przypadku gdy firma ma nadwyżki płynności) lub koszt zaciągnięcia dodatkowego kredytu obrotowego.
Wprowadzenie regulacji może ograniczyć płynność w niektórych przedsiębiorstwach. Zakres wpływu będzie inny dla każdej firmy i będzie zależny od następujących charakterystyk:
- udziału sprzedaży dla krajowych firm w sprzedaży ogółem – przedsiębiorstwa, które zajmują się eksportem lub sprzedażą detaliczną będą miały mniej środków zgromadzonych na rachunku VAT, przez co ich koszty będą niższe proporcjonalnie do zaangażowania we wskazane rodzaje działalności,
- średnich stawek VAT należnego i naliczonego w przedsiębiorstwie – im większa przewaga średniej stawki VAT należnego nad stawką VAT naliczonego tym wyższe koszty,
- udziału wartości dodanej (wynagrodzenia pracy i kapitału) w przychodach firmy – im wyższy udział tym niższe koszty,
- struktury terminów dostaw i płatności nabycia oraz sprzedaży firmy – im większe rozbieżności w terminach dostaw i sprzedaży, tym większe koszty,
- udziału płatności dokonywanych i otrzymywanych przelewami bankowymi – przewaga płatności dokonywanych przelewami nad płatnościami otrzymywanymi przelewami może generować występowanie nadwyżek na koncie VAT, których wyrównanie jest dokonywane po złożeniu wniosku do urzędu skarbowego obsługującego przedsiębiorstwo.
W celu oszacowania wpływu regulacji na sektor przedsiębiorstw ministerstwo finansów przygotowało model, który wykorzystano do oceny wpływu regulacji na reprezentatywne przedsiębiorstwo. Z modelu otrzymano przeciętną wartość środków utrzymywanych na rachunku VAT wyrażoną w relacji do wielkości firmy, mierzonej jej wartością dodaną. Wynik obliczeń uzyskany dla reprezentatywnego przedsiębiorstwa przeskalowano następnie na cały sektor przedsiębiorstw niefinansowych, dokonując przy tym korekty o wartość eksportu i transakcji detalicznych. Korekta była konieczna, gdyż regulacja dotyczy tylko transakcji zawieranych pomiędzy firmami. Jednocześnie transakcje związane z eksportem towarów i usług są objęte zerową stawką VAT należnego, przez co problem ograniczenia płynności w związku z tymi transakcjami nie będzie występował. Kosztem dla przedsiębiorstw będzie koszt kredytu zaciąganego na pokrycie oszacowanego ubytku płynności lub utrata korzyści związanych z zarządzaniem dostępnymi środkami. W obliczeniach wykorzystano średnie oprocentowanie nowych umów kredytowych w PLN (bez umów renegocjowanych) publikowane przez NBP. Koszty w ujęciu nominalnym będą ewoluowały w kolejnych latach, co wynika m.in. ze wzrostu PKB oraz oczekiwań dotyczących kształtowania się stóp procentowych w kolejnych latach. Tym samym wyliczenia dla kolejnych lat zostały skorygowane o oczekiwany wzrost PKB Polski (traktowany jako przybliżenie wzrostu wartości dodanej w sektorze przedsiębiorstw). Zastosowano również oczekiwania rynkowe dotyczące kształtowania się stóp procentowych w kolejnych latach (wykorzystano stopy procentowe implikowane z bieżącej wyceny instrumentów pochodnych IRS).
źródło: www.rcl.gov.pl