18.03.2013 r.
5 min

Nowy projekt zmian w ustawie o podatku od towarów i usług

Ekspert KIP

Skopiuj link
18.03.2013r.
5 min

W art. 99 ustawy o VAT proponuje się dodanie ust. 3a i ust. 3b, powodujących ograniczenie możliwości składania deklaracji za okresy kwartalne podatnikom dokonującym dostaw towarów wymienionych w dodawanym do ustawy załączniku nr 13, jeżeli ich wartość sprzedaży netto przekroczy w danym miesiącu kwotę 10.000 zł. Projektowana zmiana dotyczy dostaw towarów o wysokim ryzyku wyłudzeń i wysokiej wartości transakcji oraz ma na celu ograniczenie nieuczciwej konkurencji.

Przepisy te regulują również kwestie momentu, od którego podatnik traci prawo do rozliczenia się za okresy kwartalne. W przypadku gdy dostawy towarów wymienionych w załączniku nr 13 do ustawy w jakimkolwiek miesiącu kwartału przekroczą kwotę 10.000 zł, podatnicy będą zobowiązani do składania deklaracji podatkowych za okresy miesięczne począwszy od rozliczenia za pierwszy miesiąc kwartału w którym przekroczono tę kwotę – jeżeli przekroczenie kwoty miało miejsce w pierwszym lub drugim miesiącu kwartału, przy czym deklaracje za poszczególne miesiące, które upłynęły od rozpoczęcia danego kwartału, będą składane w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym przekroczono kwotę 10.000 zł. Natomiast w przypadku, gdy przekroczenie kwoty ma miejsce w trzecim miesiącu kwartału, zobowiązanie do składania deklaracji podatkowych za okresy miesięczne powstaje od rozliczenia za pierwszy miesiąc kwartału następujący po kwartale, w którym przekroczono tę kwotę (ust. 3b pkt 2). Wyłączenie ze składania deklaracji kwartalnych obowiązywałoby przez następne cztery kolejne kwartały.

Projektuje się również zmiany art. 103, który reguluje terminy płatności podatku, dotyczące wyłączenia ze składania deklaracji kwartalnych dla podmiotów dokonujących dostaw towarów wymienionych w załączniku nr 13 do ustawy o VAT.

W dodawanym projektowaną ustawą dziale Xa są uregulowane szczególne zasady oraz przypadki odpowiedzialności podatkowej nabywcy za zobowiązania podatkowe zbywcy.

Przedmiotem ww. odpowiedzialności podatkowej nabywcy, wprowadzonej w dodawanym do ustawy art. 105a, są zaległości podatkowe wynikające z niewpłaconego podatku VAT powstałego w związku z dokonaniem dostawy towarów wymienionych w dodawanym do ustawy załączniku nr 13, obejmującym m.in. wyroby stalowe i paliwa. Zakresem podmiotowym odpowiedzialności solidarnej objęci zostali podatnicy podatku od towarów i usług, na rzecz których dokonano dostawy ww. towarów, jeżeli w momencie dokonania dostawy towarów wiedzieli oni lub mieli uzasadnione podstawy do tego, aby przypuszczać, że cała kwota podatku lub jej część, przypadająca na tę dostawę czy też jakiekolwiek wcześniejsze lub późniejsze dostawy tych towarów, nie została lub nie zostanie wpłacona na rachunek urzędu skarbowego.

Podstawą objęcia nabywcy odpowiedzialnością solidarną jest wyłącznie zaległość podatkowa dostawcy wynikająca z niewpłaconego przez niego podatku. Będzie to zatem podatek wynikający z deklaracji lub z decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego, jeśli zostanie określony je w innej wysokości, na podstawie których zostanie wystawiony tytuł wykonawczy. W konsekwencji nie będzie możliwe orzeczenie odpowiedzialności solidarnej w przypadku gdy dostawca wykaże w swoim rozliczeniu kwotę zwrotu różnicy podatku, kwotę zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W art. 105a ust. 3 wskazano również sytuację kreującą domniemanie, zgodnie z którym podatnik ma uzasadnione podstawy do tego, aby przypuszczać, że cała kwota podatku lub jej część, przypadająca na tę lub na wcześniejszą albo późniejszą dostawę tych towarów, nie została lub nie zostanie przez dostawcę uregulowana, jeżeli wskazywały na to szczególne okoliczności towarzyszące tej dostawie towarów lub szczególne warunki na jakich została ona dokonana, w szczególności jeżeli cena podlegająca przez niego zapłacie za dostarczone mu towary była niższa od wartości rynkowej.

Podatnik może obalić powyższe założenie jeżeli wykaże, że szczególne okoliczności towarzyszące dostawie towarów lub szczególne warunki na jakich była ona dokonywana nie wiązały się z niewpłaceniem podatku, przypadającego na dostawę tych towarów, na jakimkolwiek etapie ich obrotu.

Ministerstwo Finansów wskazuje również, że regulacje wprowadzone przedmiotową ustawą w zakresie odpowiedzialności solidarnej są zgodne z art. 205 dyrektywy 2006/112/WE, zgodnie z którym w sytuacjach, o których mowa w art. 193-200 oraz art. 202, 203 i 204, państwa członkowskie mogą postanowić, że osoba inna niż osoba zobowiązana do zapłaty VAT będzie solidarnie odpowiedzialna za zapłatę VAT.

Źródło: www.legislacja.rcl.gov.pl

Aktualna promocja: