23.09.2016 r.
4 min

Obowiązek podatkowy w usługach spedycji

Ekspert KIP

Skopiuj link
23.09.2016r.
4 min

Z pytaniem do organu podatkowego zwróciła się Spółka, która świadczy usługi transportu drogowego i spedycyjne. Spółka wprowadziła regulamin świadczenia usług spedycyjnych, który klienci muszą zaakceptować. Spółka jako moment wykonania usługi, zgodnie z regulaminem, uznaje moment zakończenia świadczenia wszelkich zleconych czynności potwierdzonych wystawioną fakturą.

Spółka zadała pytanie, czy datę wystawienia faktury zgodnie regulaminem świadczenia usług spedycyjnych można traktować jako datę zakończenia/wykonania usługi dla rozpoznania obowiązku podatkowego i wystawienia faktury w tym zakresie.

Zdaniem Spółki momentem wykonania jej usługi jest moment wystawienia faktury po otrzymaniu dokumentacji przewozowej w oryginale, wskazanej w regulaminie świadczenia usług spedycji.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach uznał stanowisko Spółki za nieprawidłowe. Organ wskazał, że zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT – obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Zatem momentem powstania obowiązku podatkowego z tytułu realizacji przez Spółkę usług spedycyjnych, jest moment wykonania usługi. O wykonaniu ww. usługi decyduje faktyczne wykonanie tej usługi. W języku potocznym rozumie się powszechnie, że usługa jest wykonana, gdy usługodawca zrealizował wszystkie czynności składające się na określony rodzaj usługi.

Spedycja, którą zajmuje się Spółka, to w najszerszym tego słowa rozumieniu obsługa przesyłki – zarówno w zakresie jej nadania, jak i odbioru, a także w związku z jej przewiezieniem. Jest to zatem działalność usługowa, której istota polega na zorganizowaniu przesyłania i przewożenia rzeczy.

Postanowienia umowne w kwestii momentu wykonania usługi niewątpliwie są istotne, niemniej jednak należy zwrócić uwagę na charakter i specyfikę danego świadczenia, aby zapobiec możliwości regulowania w drodze umowy cywilnoprawnej momentu wykonania danej usługi. Zatem ewentualne postanowienia umowne o uznaniu usługi za zrealizowane świadczenia pozostają bez znaczenia dla określenia momentu powstania obowiązku w podatku od towarów i usług.

Z przepisów dotyczących podatku od towarów i usług wynika, że wystawienie faktury jest obowiązkiem podatnika i stanowi udokumentowanie wykonania usługi, czy też dokonania dostawy towarów. Tym samym odnosząc powyższe do rozpatrywanej sprawy, należy stwierdzić, że wystawienie faktury dokumentującej sprzedaż nie może być traktowane jako ostatnia czynność składająca się na wykonanie usługi i utożsamiane z wykonaniem usługi. Przyjęcie daty wystawienia faktury jako daty wykonania usługi doprowadziłoby do nieuzasadnionego przesunięcia w czasie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu jej wykonania, co byłoby niezgodne z powołanymi w niniejszej interpretacji przepisami prawa.

W konsekwencji należy stwierdzić, że data wystawienia faktury nie może być uznana za datę wykonania usługi spedycji. W rozpatrywanej sprawie za datę wykonania usługi należy uznać dzień, w którym zostanie wykonana ostatnia czynność składająca się na usługę spedycyjną. Z regulaminu wynika, że Spółka zobowiązała się do zebrania oryginałów wszystkich CMR oraz dokumentów towarzyszących przesyłce takich jak Specyfikacja Towaru, Lista Ładunkowa, Lieferschein lub innych wskazanych zamówieniu.

Zatem należy stwierdzić, że ostatnią czynnością składająca się na usługę spedycji będzie skompletowanie oryginałów ww. dokumentów. Tym samym za datę wykonania usługi spedycji w tym konkretnym przypadku należy przyjąć datę otrzymania oryginałów ww. dokumentów.

Wobec powyższego stanowisko Spółki, uznające za moment wykonania usługi spedycji moment wystawienia faktury po otrzymaniu dokumentacji przewozowej jest nieprawidłowe.

oprac.: Wojciech Zajączkowski