22.07.2016 r.
4 min

Opublikowano zmiany do ustawy o VAT

Ekspert KIP

Skopiuj link
22.07.2016r.
4 min

Celem ustawy jest podjęcie działań zapobiegających lub ograniczających wyłudzaniu VAT w obrocie paliwami. Nowelizacja wprowadza rozwiązania uniemożliwiające obchodzenie zabezpieczającej funkcji koncesji Urzędu Regulacji Energetyki na obrót paliwami z zagranicą, uszczelnienie poboru podatku od towarów i usług w zakresie obrotu paliwami ciekłymi z  zagranicą oraz systemu koncesjonowania obrotu paliwami płynnymi z zagranicą.

Nowelizacja wprowadza w ustawie o VAT zmiany w zakresie deklarowania i zapłaty podatku w odniesieniu do transakcji wewnątrzwspólnotowych mających za przedmiot paliwa silnikowe. W procedurze zawieszenia poboru akcyzy, płatnikiem należnego podatku VAT będzie skład podatkowy lub zarejestrowany odbiorca.

Zgodnie z nowododanymi ustępami 2a i 2b art. 29 ustawy o VAT do ustalenia podstawy opodatkowania – w celu obliczenia i wpłacenia kwot podatku – w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 103 ust. 5a, można stosować odpowiednio tylko przepis art. 29a ust. 1 albo 2, z tym że w celu określenia kwoty zapłaty lub ceny nabycia przyjmuje się ceny paliw silnikowych udostępniane w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych (2a). Ceny paliw silnikowych, o których mowa w ust. 2a, udostępnia się, na okresy dwutygodniowe, ostatniego dnia roboczego tygodnia poprzedzającego ten okres, uwzględniając ceny hurtowe paliw silnikowych w Rzeczypospolitej Polskiej (2b). Oznacza to, że niezależnie od rzeczywistej podstawy opodatkowania w celu obliczenia kwoty podatku przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu paliw silnikowych kwota podatku będzie ustalana w oparciu o ceny hurtowe paliw w Polsce. Kwota ta będzie równocześnie kwotą podatku naliczonego, o ile podatnik nabywa paliwa do czynności opodatkowanych dających prawo do pełnego odliczenia. Podatek ten nie będzie jednak mógł dokonać rozliczenia podatku należnego z naliczonym w deklaracji VAT-7.

Pobrany podatek będzie wpłacany na rachunek tego samego organu celnego, który jest właściwy w zakresie podatku akcyzowego od transakcji. Obowiązek zapłaty podatku powstanie:

  • w terminie 5 dni od dnia, w którym towary te zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych – jeżeli towary są nabywane wewnątrzwspólnotowo w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym przez zarejestrowanego odbiorcę z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym;
  • w terminie 5 dni od dnia wprowadzenia tych towarów z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju do składu podatkowego;
  • z chwilą przemieszczenia tych towarów na terytorium kraju – jeżeli towary są przemieszczane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym.

Odliczenie podatku będzie dokonywane dopiero w momencie złożenia deklaracji VAT-7.

Nowelizacja rozszerzyła, zawarty w ustawie z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne, katalog warunków finansowo-gospodarczych wymaganych do spełnienia przez podmioty ubiegające się o udzielenie koncesji na obrót paliwami ciekłymi z zagranicą. Wprowadzono wymóg posiadania siedziby na terytorium kraju lub prowadzenia przez podmiot zagraniczny działalności koncesjonowanej za pośrednictwem oddziału, a także obowiązek rejestracyjny dla celów podatku VAT. Zobligowano także do posiadania powierzchni magazynowych na potrzeby utrzymywania zapasów lub rozpoczęcie procedury zlecenia wykonywania tego obowiązku podmiotowi zewnętrznemu. Poszerzono zakres danych identyfikujących osoby kierujące lub reprezentujące podmioty ubiegające się o koncesję. Uzupełniono treść koncesji, zobowiązano do aktualizowania tych danych oraz rozszerzono katalog przesłanek, których wystąpienie powoduje lub może powodować cofnięcie koncesji przez Prezesa URE

Ustawa wejdzie w życie, co do zasady, z dniem 1 sierpnia 2016 r.

oprac.: Wojciech Zajączkowski