05.10.2015 r.
3 min

Projekt rozporządzenia dotyczący „prewspółczynnika” stosowanego przez niektóre podmioty publiczne

Ekspert KIP

Skopiuj link
05.10.2015r.
3 min

Projektowane rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników ma zostać wydane na podstawie art. 86 ust. 22 ustawy o podatku od towarów i usług, zawierającego upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do określenia w drodze rozporządzenia, w przypadku niektórych podatników sposobu określenia proporcji uznanego za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazania danych, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Rozporządzenie dotyczy:

  • jednostek samorządu terytorialnego, oraz
  • utworzonych przez nie samorządowych jednostek budżetowych, tzn. obsługujących jednostki samorządu terytorialnego urzędów działających w formie samorządowej jednostki budżetowej,
  • pozostałych samorządowych jednostek budżetowych,
  • samorządowych zakładów budżetowych,
  • państwowych jednostek budżetowych,
  • uczelni publicznych,
  • instytutów badawczych.

Wskazanie dla podmiotów wymienionych w projektowanym rozporządzeniu sposobu określenia proporcji uznanego w ich przypadku za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć ma ułatwić im określenie najwłaściwszego, biorąc pod uwagę specyfikę ich działalności i dokonywanych nabyć, sposobu obliczenia podatku podlegającego odliczeniu.

„Ułatwienia”, na które wskazuje ministerstwo finansów mają charakter co najmniej kontrowersyjny i, jak się wydaje, zasadne będzie nie stosowanie tych przepisów, w szczególności przez jednostki samorządu terytorialnego, tym bardziej, że ma ono charakter fakultatywny.

Wątpliwości prawne, jak i techniczne związane z zaproponowanym sposobem ustalania prewspółczynnika sprzyjają konstatacji, że u podstaw jego zredagowania nie leżały przyczyny merytoryczne, lecz fiskalne. W jednym z kolejnych tygodni postaram się przedstawić wstępną analizę przygotowanego projektu rozporządzenia. Obecnie jest ono dostępne wraz z uzasadnieniem pod adresem:

http://legislacja.rcl.gov.pl/docs//502/12277101/12310608/12310609/dokument184908.pdf

Wojciech Zajączkowski