21.07.2014 r.
4 min

Projekt zmian przepisów dotyczących ulgi na złe długi

Ekspert KIP

Skopiuj link
21.07.2014r.
4 min

1) Projektuje się wprowadzenie przepisu umożliwiającego wyłączenie nałożonego na dłużników obowiązku skorygowania całości (lub części) uprzednio odliczonego podatku naliczonego wynikającego z faktury, jeżeli nie ureguluje on w całości (lub części) należności w terminie 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze, w przypadku, w którym dłużnicy będą w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji na ostatni dzień okresu rozliczeniowego, w którym upłynął ten 150. dzień.

Propozycja legislacyjna:

Proponuje się dodanie ust. 7 w art. 89b ustawy o VAT, zgodnie z którym przepisów nakładających obowiązek skorygowania przez dłużnika uprzednio odliczonego podatku naliczonego nie stosuje się, gdy dłużnik jest w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji na ostatni dzień okresu rozliczeniowego, w którym upłynął 150. dzień od dnia upływu terminu płatności należności wynikającej z faktury.

Uzasadnienie:

Wprowadzona zmiana spowoduje obniżenie kosztów postępowania upadłościowego (nie zapłacony podatek VAT będzie podlegał zgłoszeniu do masy upadłości), jak również przyczyni się do zmniejszenia asymetrii w stosowaniu ulgi na złe długi.

2) Proponuje się wprowadzenie zmiany mającej na celu usunięcie wątpliwości interpretacyjnych o braku możliwości stosowania ulgi na złe długi w przypadku, gdy pomiędzy wierzycielem a dłużnikiem istnieją powiązania o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, kapitałowym, majątkowym lub wynikające ze stosunku pracy.

Propozycja legislacyjna:

Proponuje się wprowadzenie w art. 89a ust. 7 zapisu o niestosowaniu przepisu art. 89a ust. 1-5 w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 2-4 ustawy o VAT.

Uzasadnienie:

Obowiązujący obecnie art. 89a ust. 7 ustawy o VAT określa sytuację kiedy skorzystanie przez wierzyciela z ulgi na złe długi nie może mieć miejsca ze względu na związek, o którym mowa w art. 32 ust. 2-4, występujący między wierzycielem a dłużnikiem. Zapis ten budzi wątpliwości interpretacyjne. Doprecyzowanie przepisu odnoszącego się do braku możliwości skorzystania przez wierzyciela z tzw. ulgi na złe długi w przypadkach określonych w art. 32 ust. 2-4 wyeliminuje trudności interpretacyjne, wynikające z dotychczasowego brzmienia. Zmiana ta umożliwi również szersze stosowanie instytucji ulgi na złe długi.

3) Projektuje się również doprecyzowanie przepisu określającego sytuacje, w których podatnicy zwolnieni z podatku VAT po otrzymaniu lub uregulowaniu należności są odpowiednio obowiązani lub uprawnieni do dokonania korekty podatku w złożonej, wyłącznie na tę okoliczność, deklaracji podatkowej.

Propozycja legislacyjna:

Proponuje się wprowadzenie w art. 99 ust. 7 w pkt 3 zapisu o niestosowaniu przepisu art. 99 ust. 1 w sytuacji określonej w art. 89b ust. 1.

Uzasadnienie:

W art. 99 w ust. 7 określono sytuacje, w których podatnicy zwolnieni z podatku V AT po otrzymaniu lub uregulowaniu należności są odpowiednio obowiązani lub uprawnieni do dokonania korekty podatku w złożonej, wyłącznie na tę okoliczność, deklaracji podatkowej. Zmiana ma na celu doprecyzowanie tego przepisu poprzez uzupełnienie o sytuację wynikającą z art. 89b ust. 1, tj. obowiązek dłużnika do skorygowania całości (lub części) uprzednio odliczonego podatku naliczonego wynikającego z faktury, jeżeli nie ureguluje on całości (lub części) należności w terminie 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze.

Projektowane przepisy mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.

źródło: www.rcl.gov.pl