14.04.2014 r.
6 min

Projekt zmiany przepisów dotyczących opodatkowania garaży

Ekspert KIP

Skopiuj link
14.04.2014r.
6 min

Proponowane w projekcie zmiany dotyczą zarówno właścicieli domów, jak i mieszkańców wielorodzinnych budynków mieszkalnych. Dla tych ostatnich  zasadnicze znaczenie ma projektowana zmiana art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. a) u.p.o.l., który  określa stawkę podatku dla budynków mieszkalnych. Otóż wyłączone z opodatkowania tą stawką zostaną części budynku mieszkalnego zajęte na garaże – nawet wtedy, gdy nie są one odrębnymi pod względem prawnym nieruchomościami. Będą one zaś opodatkowane według stawki dla budynków pozostałych. W praktyce może to oznaczać, że stawka podatku obejmująca część nieruchomości przeznaczoną na garaż wzrośnie aż 10-krotnie (z 0,74 zł za metr kwadratowy do 7,73 zł za metr kwadratowy – dane dla 2014 r.).

W uzasadnieniu projektu Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji tłumaczy, iż nadanie nowego brzmienia art. 5 ust. 1 spowoduje usunięcie wątpliwości co do opodatkowywania garaży w budynkach wielomieszkaniowych stawką jak od budynków pozostałych (z wyjątkiem garaży związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej). Planowana zmiana ma ponadto stanowić odzwierciedlenie treści uchwały NSA z dnia 27 lutego 2012 r. (sygn. II FPS 4/11.). Warto jednak zwrócić uwagę, iż orzeczenie to dotyczyło wyłącznie sytuacji, w których garaż znajdujący się w bryle budynku mieszkalnego stanowił odrębną nieruchomość lokalową. Z tego względu, będąc odrębnym przedmiotem opodatkowania (lokal inny niż mieszkalny), nie podlegał on opodatkowaniu stawką właściwą dla budynków mieszkalnych. Tymczasem projektowana zmiana art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy określającego stawkę dla budynków mieszkalnych skutkuje wyłączeniem z opodatkowania nią części zajętych na garaże nawet wtedy, gdy nie są odrębnymi pod względem prawnym nieruchomościami. Można zatem powziąć wątpliwość, czy autorzy nowelizacji w pełni uchwycili w projektowanych przepisach sens uchwały NSA.

Nowelizacja dotyczy także właścicieli domów posiadających miejsce postojowe w bryle budynków do tej pory płacących podatek według stawki mieszkalnej (maksymalnie 0,74 zł od metra kwadratowego). Po zmianie przepisów garaże zostaną opodatkowane wedle stawki dla pozostałych budynków lub ich części (czyli maksymalnie aż 7,73 zł za metr kwadratowy). To rozwiązanie można uznać za częściowo wadliwe, ponieważ pod względem prawnym część garażowa jest dalej uznawana za część budynku mieszkalnego, a zatem wątpliwe jest rozwiązanie traktujące garaż pozostający w bryle budynku jako budynek pozostały.

Projekt nowelizacji wprowadza również definicję garażu. Proponuje się, aby za taki uznać budynek lub jego część przeznaczoną konstrukcyjnie do przechowywania i niezawodowej obsługi samochodów osobowych. Należy zwrócić uwagę iż taka definicja jest nieprecyzyjna i w zasadzie niewiele wyjaśnia; ponadto pozwala na kwalifikację jako garażu właściwie każdego budynku lub jego części, w której możliwe jest przechowywanie i obsługa samochodu osobowego, co w efekcie pozwala na opodatkowanie wyższą stawką podatku od nieruchomości.

Nowelizacja zakłada także zmianę zasad odpowiedzialności w postaci zniesienia odpowiedzialności solidarnej za zobowiązania podatkowe w przypadku współwłasności w częściach ułamkowych garażu stanowiącego odrębny przedmiot własności. W świetle proponowanej zmiany obowiązek będzie ciążył na współwłaścicielach w zakresie odpowiadającym ich udziałowi w prawie własności. Obecnie, jeżeli nieruchomość lub obiekt budowlany stanowi współwłasność lub znajduje się posiadaniu dwóch lub więcej podmiotów, to stanowi odrębny przedmiot opodatkowania, a obowiązek podatkowy ciąży solidarnie na wszystkich współwłaścicielach lub współposiadaczach. Oznacza to, że każdy ze współwłaścicieli jest zobowiązany do zapłaty podatku od całej nieruchomości (a nie według swojego udziału), zaś zapłacenie podatku przez któregokolwiek ze współwłaścicieli zwalnia z tego obowiązku pozostałych. Resort w uzasadnieniu wskazuje, iż stosowanie zasad odpowiedzialności solidarnej w każdym przypadku powoduje wiele konfliktów między podatnikami a organami podatkowymi, gdyż podatnicy nie akceptują zasady odpowiedzialności solidarnej. Sytuacją, która budzi najwięcej kontrowersji jest stosowanie zasad odpowiedzialności solidarnej w przypadku wyodrębnionych prawnie garaży wielostanowiskowych w budownictwie wielomieszkaniowym, gdy istnieje współwłasność wielu podmiotów niepowiązanych między sobą żadnymi relacjami pokrewieństwa, ani też relacjami prawnymi. Zasadna jest zatem, jak trafnie zaznacza resort, takie rozwiązanie tej problematycznej kwestii, w którym zasada odpowiedzialności solidarnej zostanie wyłączona, a współwłaścicieli będą opodatkowani wg ich udziałów.

Reasumując, proponowane przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji zmiany dotyczące opodatkowania garaży, w części dotyczącej wyłączenia garaży z opodatkowania stawką podatku od nieruchomości dla budynków mieszkalnych są zdecydowanie niekorzystne dla podatników, gdyż spowodują zwiększenie (niekiedy znaczne) obciążenia podatkowego, ponadto można im zarzucić brak precyzji oraz wadliwe sformułowanie. Natomiast proponowaną zmianę zasad odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe w przypadku współwłasności w częściach ułamkowych garażu stanowiącego odrębny przedmiot własności należy ocenić  pozytywnie, ponieważ pozwoli ona uniknąć licznych sporów pomiędzy podatnikami a organami podatkowymi wywoływanymi obecnie poprzez stosowanie zasady odpowiedzialności solidarnej. Projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw jest obecnie na etapie uzgodnień międzyresortowych. Wejście w życie nowych przepisów planowane jest na 1 stycznia 2015. Czas pokaże, czy posiadanie garażu stanie się luksusem, na który nie każdy będzie w stanie sobie pozwolić.

Aleksandra Krajewska
Maciej Bzdurski 
"http://www.izbapodatkowa.pl/serwis/img/marianski.png"