31.03.2017 r.
4 min

Przeciwdziałanie oszustwom podatkowym. Projekt zmian w ustawie o VAT

Ekspert KIP

Skopiuj link
31.03.2017r.
4 min

Głównym założeniem projektu ustawy jest zobligowanie banków oraz spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych do przekazywania Krajowej Izbie Rozliczeniowej informacji dotyczących rachunków przedsiębiorców w celu dokonywania analizy ryzyka oraz zobowiązanie Krajowej Izby Rozliczeniowej do przekazywania wyników analizy ryzyka:

a) bankom i spółdzielczym kasom oszczędnościowo-kredytowym w zakresie dotyczącym przedsiębiorcy, dla którego bank lub kasa prowadzi lub zamierza prowadzić rachunek w celu realizacji obowiązków ustawowych (m. in. obowiązki z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, analiza ryzyka operacyjnego),

b) Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej oraz na wniosek innym uprawnionym organom (np. służbom specjalnym); uprawnienie Szefa KAS do uzyskania na wniosek dodatkowych informacji związanych z wykonaną analizą ryzyka.

Projekt ustawy wprowadza zmiany m.in. do ustawy Ordynacja podatkowa, w wyniku której Szef Krajowej Administracji Skarbowej może przekazać bankowi lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej pisemne żądanie blokady rachunku wskazanych lub wszystkich rachunków przedsiębiorcy na okres nie dłuższy niż 72 godziny od momentu otrzymania tego żądania przez bank lub spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową, jeżeli posiadane informacje, w szczególności wyniki analizy ryzyka, wskazują, że rachunek ten może być wykorzystywany do celu mającego związek z wyłudzeniem skarbowym – art. 119zm ustawy Ordynacja podatkowa. Blokada rachunku może zostać przesłużona do 3 miesięcy jeżeli zachodzi uzasadniona obawa, że przedsiębiorca nie wykona istniejącego lub mającego powstać zobowiązania podatkowego lub zobowiązania z tytułu odpowiedzialności podatkowej osób trzecich.

Projekt ustawy wprowadza również zmiany do ustawy o podatku od towarów i usług. W ustawie o VAT mają zostać wprowadzone nowe przesłanki skutkujące nie dokonaniem rejestracji podatnika, bądź wykreśleniem z urzędu podmiotu jako podatnika VAT bez konieczności zawiadamiania tego podmiotu. Podmiot nie będzie podlegał rejestracji, jeżeli z posiadanych informacji wynika, że podmiot ten jako podatnik może prowadzić działania z zamiarem wykorzystania działalności banków lub spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych do celów mających związek z wyłudzeniami skarbowymi. Natomiast podatnik będzie podlegał wykreśleniu z urzędu, jeżeli posiadane informacje wskazują na prowadzenie przez podatnika działań z zamiarem wykorzystania działalności banków lub spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych do celów mających związek z wyłudzeniami skarbowymi

Projekt przewiduje podawanie do publicznej wiadomości informacji o podmiotach, którym naczelnik urzędu skarbowego odmówił rejestracji i podatnikach VAT wykreślonych z rejestru z urzędu. Zdaniem projektodawcy informacja ta będzie ona stanowiła wsparcie przedsiębiorców w prawidłowym wykonywaniu obowiązków podatkowych m.in. poprzez możliwość weryfikacji rzetelności działania swoich kontrahentów. Na wykazach, oprócz danych identyfikacyjnych przedsiębiorcy oraz adresów (siedziby, miejsca prowadzenia działalności gospodarczej  albo miejsca zamieszkania), będą także podawane dane identyfikacyjne osób uprawnionych do reprezentowania podmiotu, prokurentów oraz wspólników. W połączeniu z podstawą prawną odmowy rejestracji albo wykreślenia z rejestru, która także będzie podawana do publicznej wiadomości uczciwi podatnicy będą mogli łatwiej ustalić osoby nie wzbudzające zaufania w kontaktach biznesowych.

źródło: www.rcl.gov.pl