05.02.2016 r.
4 min

Stosowanie stawki 0% przez przewoźnika przy transporcie towarów importowanych

Ekspert KIP

Skopiuj link
05.02.2016r.
4 min

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT stawkę podatku w wysokości 0 % stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Natomiast na podstawie art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. b ww. ustawy przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju.

Stosownie do art. 83 ust. 5 ustawy o VAT, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

1) towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora),

2) towarów importowanych – oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Z powyższych przepisów wynika, że podmiot, który świadczy usługę międzynarodowego transportu towarów importowanych, może zastosować preferencyjną stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0% pod warunkiem posiadania łącznie wszystkich dokumentów wymienionych w art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ww. ustawy, tj.:

  • listu przewozowego lub dokumentu spedytorskiego z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim,
  • faktury wystawionej przez przewoźnika potwierdzającej wykonanie usługi transportowej,
  • dokumentu potwierdzonego przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi transportu międzynarodowego do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Stanowisko powyższe potwierdzają indywidualne interpretacje organów skarbowych np.: Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 12 stycznia 2012 r. nr IPTPP2/443-658/11-4/JN, czy Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 sierpnia 2014 r. nr IPPP3/443-481/14-2/KC. Potwierdza to również wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 11 marca 2009 r. sygn. akt I SA/Bk 16/09.

Brak łącznego posiadania ww. dokumentów spowoduje, że przewoźnik nie będzie uprawniony do zastosowania stawki 0% na fakturze, a w konsekwencji będzie zobligowany do opodatkowania usługi transportowej na całej trasie (państwo trzecie – Polska) stawką 23%. Natomiast dostarczenie przez zleceniodawcę przewoźnikowi dokumentu (dokumentów), o którym mowa w art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT (dokumentu potwierdzonego przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi transportu międzynarodowego do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów), stanowi podstawę do zastosowania 0% stawki podatku VAT oraz jest przesłanką do dokonania korekty wystawionej faktury VAT. Korekta taka powinna zostać ujęta przez usługodawcę, co do zasady, za okres rozliczeniowy, w którym usługobiorca otrzymał fakturę korygującą – art. 29a ust. 13 ustawy o VAT.

Wojciech Zajączkowski