Ustawa będzie dotyczyła przede wszystkim trzech obszarów:
- zasad dokonywania przez jednostki samorządu terytorialnego rozliczeń w podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy upływający 31 grudnia 2016 r. oraz okresy rozliczeniowe poprzedzające ten okres, w tym:
- centralizacji rozliczeń,
- stosowania proporcji sprzedaży za okresy przed styczniem 2017 r. (kiedy to nastąpi centralizacja),
- stosowania kas rejestrujących,
- wyrejestrowania jednostek organizacyjnych;
- zasad dokonywania przez jednostki samorządu terytorialnego korekt rozliczeń w podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy upływający przed dniem podjęcia przez nie rozliczania tego podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi, w tym:
- korekt podatku należnego,
- korekt podatku naliczonego,
- korekt proporcji, oraz
- dokonywania przez jednostki samorządu terytorialnego zwrotu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich EFTA a także ze środków publicznych uzyskanych na realizację ich zadań w przypadku zmiany kwalifikowalności wydatków w związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej C-276/14.
Jak wynika z uzasadnienia projektu ustawy ministerstwo finansów przewiduje brak konieczności zwrotu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich EFTA a także ze środków publicznych w przypadku korzystania przez samorządy z programów finansowanych w takim zakresie, w jakim wskutek wyroku Trybunału Sprawiedliwości nastąpiła zmiana wysokości wydatku kwalifikowalnego związanego z zakupem tych towarów i usług, a jednostka samorządu terytorialnego nie odliczyła od zakupów dokonanych z takich środków podatku naliczonego VAT.
Ustawa ma wejść w życie z dniem 1 sierpnia 2016 r.
Wojciech Zajączkowski