27.08.2015 r.
6 min

„Zerowe” informacje podsumowujące w obrocie krajowym?

Ekspert KIP

Skopiuj link
27.08.2015r.
6 min

Powyższy przepis wskazuje, że informacje podsumowujące w obrocie krajowym (druk VAT-27) składają wyłącznie podatnicy, którzy dokonują dostaw towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy lub świadczący usługi w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych, o których mowa w ustawie z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. Nr 122, poz. 695).

Jak wynika z art. 101a ust. 2 ustawy o VAT informacje podsumowujące w obrocie krajowym składa się za okresy rozliczeniowe, w których powstał obowiązek podatkowy, w terminach przewidzianych dla złożenia przez podatnika deklaracji podatkowych, o których mowa odpowiednio w art. 99 ust. 1-3. Informacje VAT-27 składa się za te same okresy rozliczeniowe za jakie podatnik VAT składa deklaracje dla podatku od towarów i usług. Składając deklarację VAT miesięcznie informację podsumowującą też składa się miesięcznie do 25 dnia miesiąca po miesiącu w którym powstał obowiązek podatkowy. Natomiast składając deklarację VAT kwartalnie, to informację podsumowującą podatnik również składa kwartalnie do 25 dnia miesiąca następującego po kwartale kalendarzowym.

Zgodnie z treścią art. 101a ust. 2 ustawy o VAT informacje podsumowujące w obrocie krajowym składa się za okresy rozliczeniowe, w których powstał obowiązek podatkowy. Oznacza to, że dokonanie dostawy towarów wskazanych w załączniku nr 11 do ustawy VAT lub wykonanie usługi w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych będzie skutkować koniecznością złożenia za okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy informacji podsumowującej VAT-27. Również zaliczki (zadatki, przedpłaty) otrzymane w związku dostawami ww. towarów lub świadczeniami wskazanych usług będą skutkować powstaniem obowiązku podatkowego, a w następstwie obowiązkiem złożenia za okres powstania obowiązku podatkowego informacji podsumowującej w obrocie krajowym.

Podatnicy, u których nie powstanie obowiązek podatkowy z tytułu ww. transakcji za dany okres rozliczeniowy nie mają obowiązku składania informacji podsumowującej w obrocie krajowym VAT-27.

Czy jednak brak powstania obowiązku podatkowego z tytułu ww. transakcji za okres rozliczeniowy uniemożliwia podatnikom złożenie „zerowego” druku VAT-27, i czy warto taki druk zerowy złożyć?

Przepisy dotyczące składania informacji podsumowujących w obrocie krajowym wskazują jedynie na obowiązek złożenia takich druków za okres powstania obowiązku podatkowego. W przepisach nie ma mowy o możliwości składania „zerowych” druków VAT-27. Jednakże brak przepisów obligujących podatników do składania „zerowych” informacji podsumowujących nie oznacza, że podatnicy sami nie mogą złożyć takich druków z własnej inicjatywy. W przepisach nie ma bowiem przepisu ograniczającego prawo podatnika do złożenia „zerowej” informacji. Gdyby tak było w ustawie VAT musiałby istnieć przepis wyraźnie określający brak możliwości złożenia takiego druku przez podatnika. Również organy podatkowe nie mogą odmówić przyjęcia „zerowego” druku VAT-27, bowiem zgodnie z art. 120 ustawy Ordynacja podatkowa organy podatkowe działają na podstawie przepisów prawa. Organ podatkowy nie może odmówić przyjęcia dokumentu, deklaracji, informacji, nawet gdy jego złożenie nie ma umocowania w przepisach, bowiem organ podatkowy odmawiając przyjęcia takiego dokumentu musi działać na podstawie (i w granicach) przepisów prawa podatkowego. Nie ma natomiast przepisu dającego uprawnienie organowi podatkowemu do nieprzyjęcia od podatnika „zerowej” informacji podsumowującej – nie ma bowiem podstawy prawnej do takiego postępowania.

Odpowiedź na pytanie, czy można składać „zerowe” informacje podsumowujące w obrocie krajowym nie wyjaśnia jednak w jakim celu składać „zerowe” informacje podsumowujące. Moim zdaniem powinno się je składać, bowiem niejednokrotnie zdarza się, że jako podatnicy nie możemy przewidzieć, czy jakaś osoba w naszej firmie nie dokona operacji gospodarczej (np. sprzedaży niewielkiej ilości złomu, czy makulatury), o której nie poinformuje od razu i nie zostanie na tę okoliczność wystawiona faktura. Późniejsze wystawienie dokumentu sprzedaży będzie się wiązało również z korektą deklaracji VAT oraz złożeniem druku VAT-27. Jeśli informacja podsumowująca nie została złożona w terminie, to podatnik nie będzie uprawniony do złożenia korekty informacji podsumowującej. Będzie musiał złożyć informację podsumowującą z zaznaczeniem „złożenie informacji”. Jednak termin do jej złożenia zapewne już minął. W takim przypadku sprzedawca może być ukarany na podstawie przepisów Kodeksu karnego skarbowego. Z art. 80a § 2 k.k.s. wynika, że kto, wbrew obowiązkowi, nie składa w terminie właściwemu organowi informacji podsumowującej, podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.

W związku z niezłożeniem w terminie informacji podsumowującej grozi grzywna za wykroczenie skarbowe. Aby uniknąć ukarania grzywną, konieczne będzie dołączenie do składanej po terminie informacji podsumowującej wyjaśnienia przyczyny jej złożenia po terminie, tj. czynnego żalu.

Opisana sytuacja może zdarzyć się wielokrotnie. Wówczas czynny żal już nie wystarczy. Sposobem na powyższe jest właśnie składanie „zerowych” informacji podsumowujących, które zawsze będą złożone w terminie. Ewentualne nieujęte pierwotnie transakcje mogą być wówczas składane jako korekta „zerowej” informacji. Nie trzeba będzie wówczas kajać się przed organem podatkowym w związku z art. 16 kks. Oczywiście taka korekta jak każda będzie wymagała uzasadnienia przyczyn korekty, jednak jeśli pierwotna informacja „zerowa” była złożona terminowo wyjaśnimy w przyczynach korekty jedynie nieujęcie transakcji.

Wojciech Zajączkowski