04.08.2014 r.
2 min

Zmiany w zakresie informowania o cenach

Ekspert KIP

Skopiuj link
04.08.2014r.
2 min

Nowa regulacja zakłada rezygnację z obowiązku oznaczania ceną każdej jednostki towaru w miejscu sprzedaży towarów  czy też każdej usługi z osobna. Zmiana ta ma uprościć prowadzenie działalności gospodarczej poprzez zmniejszenie obciążeń przedsiębiorców. Wprowadza się pojęcie „eksponowania” cen. Mianowicie, cena powinna być uwidoczniona w taki sposób, by kupujący nie miał żadnej wątpliwości co do jej wysokości  i miał możliwość porównania cen. Ponadto sprzedawcy będą mieli obowiązek informowania o przyczynie przeceny towarów.

Ustawa wprowadza w sposób jednoznaczny zasadę przyjmowaną dotychczas jedynie przez sądy w orzecznictwie, zgodnie z którą w przypadku rozbieżności lub wątpliwości co do ceny za oferowany towar lub usługę, konsument może żądać sprzedaży towaru lub usługi po cenie dla niego najkorzystniejszej. Jeżeli zatem oznakowanie towaru (lub jego cena na półce sklepowej) jest niższa od tej, jaka wg sprzedawcy powinna być (choćby omyłkowo), kupujący ma prawo nabyć dany towar po niższej z cen.

Ustawa wprowadza dodatkowo zwiększone kary pieniężne za naruszenie jej przepisów. Mianowicie, wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej może nałożyć na przedsiębiorcę karę pieniężną do wysokości 20.000 zł, a jeśli przedsiębiorca nie wykonał swoich obowiązków co najmniej trzykrotnie w okresie 12 miesięcy licząc od dnia, w którym stwierdzono naruszenie tych obowiązków po raz pierwszy kara  wynieść może do 40.000 zł.

Szczegóły dotyczące  sposobu uwidaczniania cen towarów i usług, w tym cen jednostkowych towarów (usług) oraz wykaz towarów, w przypadku których nie jest wymagane uwidocznienie ceny jednostkowej towarów (usług) określić ma w drodze rozporządzenia  Minister właściwy do spraw gospodarki, po zasięgnięciu opinii Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Aneta Wilk
"http://www.izbapodatkowa.pl/serwis/img/marianski.png"