30.04.2012 r.
5 min

Anulowanie faktury

Ekspert KIP

Skopiuj link
30.04.2012r.
5 min

Z pytaniem do organu podatkowego zwrócił się Podatnik, który omyłkowo wystawił i dostarczył do odbiorcy towaru dwie faktury o tym samym numerze dotyczące tego samego towaru (przepustnicy). Różnica polegała na tym, że jedna z pozycji faktury różniła się ilością i ceną towaru. Po ustaleniu z pracownikiem, który dowoził towar do odbiorcy okazało się, że przygotowano do dostawy dwie przepustnice innego producenta. W związku z tym, że towar jeszcze „nie wyjechał”, a wydrukowana faktura nie została dostarczona do odbiorcy, Podatnik poprawił fakturę w systemie komputerowym i po raz drugi wydrukował, dając właściwą fakturę wraz z towarem. Niestety zapomniano zniszczyć błędny wydruk, który został przez pracownika biurowego wysłany do odbiorcy.

Zdaniem Podatnika, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, błędna faktura powinna zostać anulowana przez obie strony, tj. odbiorcę faktury i sprzedawcę – wystawcę faktury.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy uznał stanowisko Podatnika za nieprawidłowe. Organ podatkowy wskazał, że zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r.), podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl natomiast art. 108 ust. 1 cyt. ustawy w przypadku, gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty. Zgodnie z art. 103 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy oraz podmioty wymienione w art. 108 są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 33 i 33b.

Faktura VAT jest zatem dokumentem potwierdzającym zaistnienie określonej transakcji, zdarzenia gospodarczego. Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi, a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego. Faktura VAT jedynie sporządzona, a nie wprowadzona do obrotu prawnego (faktura anulowana), nie jest zatem fakturą wystawioną w rozumieniu wyżej cytowanego przepisu prawnego i nie stanowi podstawy do zapłaty podatku w niej wykazanego w trybie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT. W konsekwencji anulowania faktury VAT podatnik nie wykazuje wartości w niej zawartych w deklaracji VAT.

Żaden z przepisów ustawy ani rozporządzenia nie zawiera jednak regulacji odnoszących się do możliwości anulowania wystawionej przez podatnika faktury VAT. Niemniej jednak w praktyce dopuszczalne jest – w drodze wyjątku – anulowanie faktury sprowadzające się do przekreślenia oryginału i kopii faktury oraz dokonaniu na nich adnotacji uniemożliwiających ich powtórne wykorzystanie. Wówczas sprzedawca powinien przechowywać oryginał i kopię faktury wraz z wyjaśnieniem. Anulowanie niesłusznie wystawionej faktury możliwe jest zatem pod warunkiem, iż nie doszło do faktycznego wykonania usług czy dostawy towarów oraz w sytuacji, gdy przedmiotowa faktura nie została wprowadzona do obrotu prawnego – dokonano zwrotu faktury oraz nie uwzględniono jej w ewidencjach zarówno u wystawcy, jak i u nabywcy.

Mając na względzie przedstawiony stan faktyczny oraz przywołane powyżej przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż skoro przedmiotowa faktura odebrana przez odbiorcę, pozostaje u niego, to znaczy, że została skutecznie wprowadzona do obrotu prawnego, zatem brak jest podstaw do jej anulowania. W takiej sytuacji skorygowanie zaistniałego błędu możliwe było jedynie poprzez wystawienie faktury korygującej.

Końcowo wskazać należy, iż wyłącznie w przypadku posiadania oryginału, jak i kopii błędnie wystawionej faktury, która faktycznie nie dokumentuje żadnej czynności, Podatnik ma podstawy do jej anulowania. W takiej sytuacji oznacza to, iż nie nastąpiło wprowadzenie tej faktury do obrotu prawnego, zatem anulowanie powinno odbyć się poprzez opatrzenie faktury VAT odpowiednią adnotacją o przyczynie i okolicznościach anulowania oraz pozostawienie jej w dokumentacji podatkowej, bez konieczności wprowadzania do ewidencji i wykazywania wynikających z nich kwot w deklaracji VAT.

Aktualna promocja: