02.10.2020 r.
6 min

Budynki objęte spisem z natury mogą być zwolnione z VAT

Ekspert KIP

Skopiuj link
02.10.2020r.
6 min

Z pytaniem do organu podatkowego zwrócił się Wnioskodawca będący byłym wspólnikiem spółki cywilnej. Spółka cywilna została rozwiązana z dniem 31.12.2019 r. W trakcie prowadzonej działalności gospodarczej spółka cywilna wybudowała budynek handlowy, który został oddany do użytkowania w prowadzonej działalności gospodarczej w 2006 r. i wpisany do ewidencji środków trwałych jako środek trwały. W stosunku do wydatków na wytworzenie ww. budynku spółce cywilnej przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W całym okresie swojego istnienia, spółka cywilna nie ponosiła wydatków na ulepszenie budynku handlowego stanowiących co najmniej 30% jego wartości początkowej. Na dzień rozwiązania spółki cywilnej budynek handlowy pozostawał jej środkiem trwałym.

Wnioskodawca zadał pytanie, czy w momencie rozwiązania spółki cywilnej pozostały w niej budynek handlowy, umieszczony w spisie z natury w związku z art. 14 ust. 5 ustawy o VAT korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy pozostały w momencie rozwiązania spółki cywilnej budynek handlowy, umieszczony w spisie z natury podlega zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe. Organ podatkowy wskazał, że w świetle art. 5 ust. 3 ustawy o VAT – opodatkowaniu podlegają również towary w przypadku, o którym mowa w art. 14.

Stosownie do art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej.

W myśl art. 14 ust. 4 ustawy, przepisy ust. 1 i 3 stosuje się do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie natomiast z art. 14 ust. 5 ustawy, w przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 3, podatnicy są obowiązani sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki, zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu albo wystąpienia przypadków, o których mowa w ust. 1 pkt 3, zwany dalej „spisem z natury”. Podatnicy są obowiązani złożyć informację o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości towarów i o kwocie podatku należnego, nie później niż w dniu złożenia deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień rozwiązania spółki, zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu albo wystąpienia przypadków, o których mowa w ust. 1 pkt 3.

W przypadku budynku handlowego wybudowanego przez Spółkę wskazać należy, że budynek – w myśl powołanego wyżej art. 7 ust. 1 ustawy – spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawiony opis sprawy należy wskazać, że przedmiotowy budynek, w związku z rozwiązaniem spółki cywilnej, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy, na takich zasadach jak przy sprzedaży tego budynku.

Podkreślić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  • dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  • pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest -co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie zgodnie z treścią art. 2 pkt 14 rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  • wybudowaniu lub,
  • ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. „Pierwsze zasiedlenie” budynku lub jego części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku oddano go w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika – bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że w przypadku budynku handlowego pierwsze zasiedlenie nastąpiło w wyniku rozpoczęcia użytkowania na potrzeby własne Spółki cywilnej po wybudowaniu budynku z dniem 24.11.2006 r. Tym samym pomiędzy pierwszym zasiedleniem przedmiotowego budynku a rozwiązaniem spółki cywilnej upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Ponadto w całym okresie swojego istnienia, spółka cywilna nie ponosiła wydatków na ulepszenie budynku handlowego w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiących co najmniej 30% jego wartości początkowej.

Zatem, w analizowanym przypadku spełnione zostały przesłanki warunkujące zastosowanie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Tym samym, budynek handlowy umieszczony w spisie z natury podlega zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

oprac.: Wojciech Zajączkowski