20.08.2012 r.
7 min

Dobrowolne wpłaty mieszkańców na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków

Ekspert KIP

Skopiuj link
20.08.2012r.
7 min

Z pytaniem do organu podatkowego zwróciła się Gmina, która jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ubiegłym roku Gmina złożyła wniosek na realizację inwestycji polegający na wykonaniu na rzecz osób fizycznych przydomowych oczyszczalni ścieków.

Inwestycja będzie realizowana ze środków Unii Europejskiej oraz ze środków własnych. 30% wartości zamontowania przydomowych oczyszczalni ścieków poniesie mieszkaniec Gminy – właściciel nieruchomości. Poszczególni mieszkańcy będą korzystać z wybudowanych na ich terenie przydomowych oczyszczalni ścieków na podstawie umowy użyczenia zawartej między Gminą a osobą fizyczną.

Koszty związane z utrzymaniem oczyszczalni oraz z korzystaniem z oczyszczalni, w tym koszty wynikające z bieżących napraw i konserwacji ponosi odbiorca – właściciel nieruchomości. Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków nie będzie służyła Gminie do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz odpłatnemu świadczeniu usług, o których mowa w art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

Powstałe mienie przez okres minimum 5 lat od dnia wypłaty pomocy przez Agencję płatniczą będzie stanowiło własność Gminy. Gmina zamierza przekazać mienie na rzecz mieszkańców, dla których budowane są przydomowe oczyszczalnie ścieków, po zakończeniu „okresu trwałości projektu”, tj. po min. 5 latach.

Gmina zawarła z mieszkańcami umowy cywilnoprawne w przedmiocie współfinansowania budowy. Ponadto, zawrze umowę użyczenia nieruchomości gruntowej na czas „trwałości projektu” min. 5 lat – umowa będzie zawarta po wybudowaniu oczyszczalni, na etapie przekazania do użytkowania uczestnikowi inwestycji.

Od dokonania wpłaty nie uzależnia się wybudowania oczyszczalni ścieków na nieruchomości uczestnika projektu. Z tytułu dobrowolnych wpłat przez mieszkańców na rzecz Gminy, mieszkańcowi nie będzie przysługiwało ekwiwalentne świadczenie.

Zdaniem Gminy dokonywane przez mieszkańców partycypujących w kosztach budowy przydomowych oczyszczalni ścieków dobrowolne wpłaty są związane z realizacją inwestycji, mają charakter zwrotu części kosztów realizowanej inwestycji służącej zaspokajaniu zbiorowych potrzeb i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi uznał stanowisko |Gminy za prawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przez pojęcie świadczenia, zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ww. ustawy, należy rozumieć każde świadczenie na rzecz innej osoby niebędące dostawą towarów. Świadczenie, o którym mowa powyżej zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą, konsumentem). Zatem w pojęciu świadczenia na rzecz, mieszczą się świadczenia na rzecz podmiotów i osób trzecich. Europejski Trybunał Sprawiedliwości w wyroku w sprawie C.–R.J.T. orzekł, iż świadczenie usług realizowane jest za wynagrodzeniem w rozumieniu artykułu 2(1) Szóstej Dyrektywy i stąd podlega opodatkowaniu wyłącznie wtedy, gdy istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że zaistnienie czynności opodatkowanej ma miejsce wyłącznie wówczas, gdy istnieje ścisły związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i otrzymywanym wynagrodzeniem, oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami. Z treści wniosku nie wynika, aby przedmiotowe wpłaty były obligatoryjne i stanowiły zapłatę za usługę.

Gmina stwierdziła, że dokonywane przez mieszkańców Gminy wpłaty są dobrowolne i mają charakter zwrotu części kosztów realizowanej inwestycji służącej zaspokajaniu zbiorowych potrzeb. Z tytułu dobrowolnych wpłat przez mieszkańców na rzecz Gminy, mieszkańcowi nie będzie przysługiwało ekwiwalentne świadczenie. Wobec powyższego należy stwierdzić, iż nie są związane ze świadczeniem wzajemnym ze strony Gminy.

Wykonanie przydomowych oczyszczalni ścieków nie może być uznane za dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT, gdyż w związku z wpłatą mieszkaniec Gminy nie nabywa własności oczyszczalni. Nie jest też odpłatnością za świadczone usługi w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT, gdyż mieszkańcy Gminy nie korzystają po wybudowaniu przydomowych oczyszczalni ścieków z usług Gminy w tym zakresie. Należy zatem przyjąć, iż wpłaty dokonywane przez mieszkańców na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków nie odnoszą się odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług.

Z uwagi na powyższe, w tym stanie prawnym stwierdzić należy, że wnoszone przez mieszkańców na rzecz Gminy wpłaty nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nie są to bowiem czynności, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Reasumując, skoro wpłaty mieszkańców partycypujących w kosztach budowy przydomowych oczyszczalni ścieków są dobrowolne, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Aktualna promocja: