06.08.2012 r.
5 min

Dostawy towarów dokonywane przez podmioty zagraniczne - projektowana od 2013 r. zmiana przepisów

Ekspert KIP

Skopiuj link
06.08.2012r.
5 min

W obecnych przepisach (art. 17 ust. 1 pkt 5, ust. 2 i ust. 5) polski podatnik posiadający na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej nabywający na terytorium kraju towary od podmiotu, który nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju jest zobowiązany rozliczyć podatek należny od dokonanych zakupów. Podatek należny od tych transakcji jest, co do zasady, podatkiem naliczonym. Dla konieczności rozliczenia przez polskiego nabywcę podatku należnego od nabytych towarów nie ma znaczenia, czy zagraniczny dostawca jest zarejestrowany dla celów polskiego VAT, i czy ma on polski NIP. Przykładem takich transakcji mogą być zakupy od firm International Card Centre (ICC), czy od DKV. Podatnik nabywając od tych firm towary nie powinien mieć uwidocznionego podatku VAT na fakturach sprzedaży. Przy takich transakcjach nabywca powinien rozliczyć podatek należny. Podatek należny staje się również – co do zasady – podatkiem naliczonym. Wyjątkiem może tu być nabycie paliwa do samochodu osobowego, od którego nie przysługuje odliczenie podatku naliczonego. Wówczas podatek należny nie przeradza się w podatek naliczony. Analogicznie należny się zachować (nie odliczając podatku naliczonego), gdy zakup służy do wykonania czynności zwolnionych od podatku VAT.

Jak mają zmienić się obecne przepisy od stycznia 2013 r.?

Ministerstwo Finansów projektuje, że w przypadku nabyć towarów od podmiotów zagranicznych, to polski podatnik – nabywca będzie w dalszym ciągu rozliczał podatek należny. Jednak będzie tak jedynie wtedy, gdy podatnik zagraniczny nie będzie w Polsce zarejestrowany dla celów VAT (nie będzie miał polskiego NIP). Obecnie posiadanie polskiego NIP, czy jego brak przez podatnika zagranicznego (nieposiadającego siedziby i stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce) nie ma żadnego znaczenia dla polskiego podatnika, który zawsze w takich sytuacjach ma obowiązek rozliczyć podatek należny. Po zmianie przepisów posiadanie przez zagranicznego podatnika polskiego NIP, pomimo nieposiadania przez niego siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju będzie skutkować tym, że to zagraniczny podatnik będzie zobowiązany wykazać na swojej fakturze sprzedaży polski podatek VAT. Podatnik zagraniczny będzie też zobowiązany do jego rozliczenia z urzędem skarbowym (II US Warszawa- Śródmieście). W konsekwencji polski nabywca towarów otrzymując taką fakturę będzie miał możliwość odliczenia podatku naliczonego z takiej faktury na ogólnych zasadach. Jest jednak wyjątek od ww. reguły. W razie dostawy następujących towarów:

  • gaz w systemie gazowym,
  • energia elektryczna w systemie elektroenergetycznym,
  • energia cieplna lub chłodnicza w systemie sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej

posiadanie NIP przez kontrahenta zagranicznego (pomimo braku siedziby działalności gospodarczej i stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju) nie zwolni polskiego podatnika – nabywcy od rozliczenia podatku należnego od ww. towarów nabytych na terytorium kraju.

Jaka jest przyczyna zmiany skoro przepis art. 17 ustawy o VAT dotyczący rozliczania podatku przez nabywców towarów w obecnym brzmieniu został wprowadzony 1 kwietnia 2011 r.? Zgodnie z przygotowanym przez Ministerstwo Finansów uzasadnieniem do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług „dotychczasowa analiza dokonywanych przez tego rodzaju podmioty (podmioty zagraniczne) transakcji towarowych nie wskazuje, aby był to segment podatny na nadużycia podatkowe bardziej niż w przypadku transakcji dokonywanych przez podmioty krajowe. Proponuje się zatem we wskazanym zakresie odejście od stosowania zasady odwróconego obciążenia i rozliczania tych transakcji na zasadach ogólnych.”. Wprowadzono więc przepis „na chwilę”. Sprawdzono – żadnych efektów. Zmieni się więc przepis ponownie. Tego rodzaju polityka fiskalna powoduje inflację prawa, brak jego stabilności, gwarantując stałe zatrudnienie w podległych służbach skarbowych, które nie mogą narzekać na „kontrolną” nudę. Niestety nie zwraca się uwagi na koszty gospodarcze u polskich podatników, którzy poza prowadzoną działalnością gospodarczą są zobligowani śledzić cykliczne zmiany przepisów.


Aktualna promocja: