18.06.2012 r.
3 min

Drukowane materiały informacyjne i reklamowe - projektowana od 2013 r. zmiana przepisów

Ekspert KIP

Skopiuj link
18.06.2012r.
3 min

W projekcie ustawy przepis ten uzyskuje następującą treść: przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Jaki skutek będzie miała powyższa zmiana przepisu.

Po pierwsze drukowane materiały reklamowe i informacyjne przekazywane nieodpłatnie będą, co do zasady, opodatkowane. Podatnicy będą w dalszym ciągu mieć prawo do odliczenia podatku naliczonego, o ile oczywiście wykorzystują ww. towary do wykonywania czynności opodatkowanych, lecz będą równocześnie musieli towary te opodatkować podatkiem należnym.

Wyjątkiem od powyższej reguły będą drukowane materiały reklamowe i informacyjne, których wartość brutto będzie się mieściła w zakresie nowych limitów dla prezentów o małej wartości. Przypomnę, że w myśl nowoprojektowanych przepisów wartość prezentów o małej wartości wzrośnie do 20 zł brutto (dla tych towarów nie trzeba będzie prowadzić ewidencji – obecnie 10 zł) oraz do 200 zł brutto (dla tych towarów konieczna będzie ewidencja osób, którym prezenty przekazujemy – obecnie 100 zł). Oznacza to, że podatnicy w dalszym ciągu będą mogli nieopodatkowywać drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, jednak tylko wówczas, gdy wartość drukowanych materiałów nie przekroczy wartości wskazanej dla prezentów o małej wartości. Jeżeli natomiast wartość drukowanych materiałów przekroczy wartość wskazaną dla prezentów o małej wartości, to będą one w całości opodatkowane podatkiem VAT.

Obecnie drukowane materiały reklamowe i informacyjne niezależnie od ich wartości nie są opodatkowane podatkiem VAT. Nawet wówczas, gdy podatnik przygotowuje dla swoich klientów specjalną wersję materiałów drukowanych (np. na papierze czerpanym z oryginalnymi rysunkami, zdjęciami, czy zdobieniami), a ich jednostkowa wartość jest znaczna np. 1000 zł, to podatnik nie musi takich materiałów opodatkowywać.

Po zmianie przepisów niestety będzie musiało nastąpić opodatkowanie takich materiałów. Oczywiście dla drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych np. ulotek o maksymalnej wartości brutto 20 zł nic się nie zmieni. W dalszym ciągu pozostanie możliwość odliczania podatku naliczonego, przy równoczesnym braku obowiązku ich opodatkowania.

Po drugie przekazanie prezentów o małej wartości i próbek będzie musiało być dokonywane na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą podatnika. Obecnie nie ma takiego zastrzeżenia w przepisach. Z aktualnych przepisów wynika, że jeśli podatnik zakupi np. długopisy z logo firmy (do 10 zł) dla jej promocji i długopisy te będzie wydawał nieodpłatnie, to niezależnie czy przekaże je na cele związane z działalnością gospodarczą, czy na cele niezwiązane z działalnością gospodarczą (np. na prywatne cele) nie musi ich opodatkować. Po zmianie przepisów w tym drugim wypadku podatnik obligatoryjnie będzie opodatkowywał takie przekazania na cele prywatne.

Aktualna promocja: