27.06.2021 r.
5 min

E-commerce. Uchwalenie ustawy i projekt Objaśnień podatkowych

Ekspert KIP

Skopiuj link
27.06.2021r.
5 min

Największą zmianą ustawy jest powstanie OSS kompleksowego punktu obsługi, w którym będzie się można zarejestrować dla transakcji dostaw towarów i świadczeń usług (dla których miejscem świadczenia nie jest terytorium kraju) opodatkowanych w innym państwie członkowskim i świadczonych, w uproszczeniu, na rzecz konsumentów.

Tak więc nowa procedura OSS obejmie nie tylko dawaną sprzedaż wysyłkową zwaną obecnie WSTO (powiększoną o towary akcyzowe), ale również usługi elektroniczne, nadawcze i telekomunikacyjne (TBE), jak również inne usługi (inne niż opodatkowane zgodnie z art. 28c ustawy o VAT), dla których miejscem świadczenia jest terytorium innego państwa członkowskiego (państwie członkowskim konsumpcji usługi).

Ustawa radykalnie zmienia progi wartościowe transakcji po przekroczeniu których należało rozliczać podatek poza terytorium Polski. Do końca czerwca 2021 r. istniał odrębny próg dla usług TBE – 42.000 zł, oraz odrębny próg dla sprzedaży wysyłkowej, który w zależności od państwa konsumpcji wahał się od równowartości 35.000 euro do 100.000 euro. Próg wartościowy dla sprzedaży wysyłkowej był odrębny dla każdego kraju członkowskiego. Po jego przekroczeniu w danym kraju można było być opodatkowanym VAT w tym kraju, przy równoczesnym opodatkowaniu VAT krajowym transakcji sprzedaży na rzecz konsumentów do innego kraju członkowskiego UE, do którego próg wartościowy nie został przekroczony.

Po zmianie przepisów obowiązywać będzie jeden próg dla WSTO i TBE w wysokości 42.000 zł netto rocznie. Jest radykalna obniżka tego progu, co spowoduje, że znaczna ilość podatników będzie musiała albo samemu rozliczać VAT w krajach konsumpcji usług i towarów, albo, korzystając z procedury OSS, będzie stosować ułatwienie polegające na zapłacie podatku w Polsce, który (podatek) będzie przekazywany przez Drugi Urząd Warszawa Śródmieście do poszczególnych państw członkowskich konsumpcji.

Należy zauważyć, że Ministerstwo Finansów przygotowało projekt Objaśnień podatkowych w zakresie tzw. pakietu VAT e-commerce wprowadzonego ustawą z dnia 20 maja 2021 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw.

Projekt Objaśnień podatkowych jest obecnie w tzw. fazie prekonsultacji i jak wskazuje Ministerstwo Finansów prekonsultacje są otwarte dla wszystkich, a uwagi i opinie można zgłaszać do Ministerstwa Finansów do 30 czerwca 2021 r. W projekcie objaśnień podatkowych omawia najważniejsze rozwiązania pakietu tj.:

  • Wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość WSTO (definicję, miejsce dostawy),
  • Sprzedaż na odległość towarów importowanych SOTI (definicję, miejsce dostawy),
  • Rolę operatorów interfejsów elektronicznych (platform),
  • Procedury szczególne tzw. One Stop Shop – OSS (procedura unijna i nieunijna),
  • Procedurę szczególną tzw. Import One Stop Shop – IOSS (procedura importu),
  • Uproszczoną procedurę w zakresie deklarowania i odroczenia płatności podatku z tytułu importu towarów w przesyłkach o wartości nieprzekraczającej 150 euro (tzw. „USZ”).

Zdaniem Ministerstwa Finansów wyrażonym w ww. projekcie Objaśnień podatkowych „określając miejsce opodatkowania WSTO dokonywanej począwszy od 1 lipca 2021 r. należy przy analizie ww. progu uwzględnić również usługi TBE i sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju, które były realizowane w roku kalendarzowym 2020 oraz w pierwszej połowie 2021 r.”.

Inaczej mówiąc zdaniem Ministerstwa Finansów pomimo braku przepisów przejściowych dla oceny, czy od lipca 2021 r. roku nastąpiło przekroczenie progu należy brać pod uwagę również transakcje, które miały miejsce także w pierwszej połowie 2021 r., jak i w 2020 r. pomimo, że przed 1 lipca 2021 r. nie funkcjonowało pojęcie WSTO (z uwzględnieniem wyrobów akcyzowych) i nie było w ogólne unormowane.

Być może Ministerstwo Finansów ma rację, jednak brak przepisów przejściowych może prowadzić do wniosku, że taka wykładnia jaką proponuje Ministerstwo Finansów narusza jedną z podstawowych zasad prawnych: lex prospicit, non respicit – prawo patrzy naprzód, nie ogląda się wstecz. W tym zakresie zapewne będzie trwał spór jednak wydaje się, że powyższa zasada stanowi istotny argument aby uznać, że obliczanie progu 42.000 zł powinno być dokonywane od 1 lipca 2021 r. bez uwzględniania wcześniejszych okresów sprzed wejścia w życie ustawy.

Wojciech Zajączkowski