- tel.: 42 235 31 95
- fax.: 42 235 31 96
- szkolenia@izbapodatkowa.pl
Zapraszamy do kontaktu
- Branża budowlana i deweloperska (7)
- Ceny transferowe (5)
- CIT (25)
- Delegowanie pracowników (3)
- Gospodarka odpadami (12)
- Jednolity Plik Kontrolny (5)
- JPK VAT (5)
- Ochrona środowiska (7)
- PIT (11)
- Podatek VAT w jednostkach sektora publicznego (4)
- Podatki (39)
- Podróże Służbowe (4)
- Pracownicze Plany Kapitałowe dla Biur Rachunkowych (1)
- Rachunkowość (5)
- Raportowanie schematów podatkowych (3)
- Split payment (5)
- Szkolenia dla branży wodociągowo-kanalizacyjnej (4)
- Szkolenia dla ochrony zdrowia (11)
- Środki Trwałe (14)
- VAT (49)
- VAT dla Lasów Państwowych (4)
- VAT w obrocie międzynarodowym (4)
- VAT w ochronie zdrowia (5)
- Zatrudnianie cudzoziemców (4)
- ZFŚS (1)
Faktury (e-faktury) mają być wystawiane i otrzymywane według ujednoliconego schematu wprowadzonego przez Ministerstwo Finansów. E-faktura ma być kolejnym etap wdrażania elektronicznych usług administracji ułatwiających rozliczenia między firmami i zapewniających firmom bezpieczeństwo rozliczeń. Propozycje Ministerstw Finansów są również nakierowane na szybką możliwość identyfikacji oszustw podatkowych, zwłaszcza karuzel VAT.
Korzystanie z e-faktury będzie dawało podatnikowi pewność, że faktura dotarła do kontrahenta. Podatnik będzie miał każdorazowo możliwość wglądu w jej treść. E-faktura nie ulegnie zniszczeniu ani zaginięciu.
Początkowo, do końca 2022 r., wystawianie i otrzymywanie e-faktur ma być fakultatywne. Możliwość wysyłania i otrzymywania faktur w tym okresie będzie możliwe, gdy zarówno sprzedawca, jak i nabywca zgodzą się na taką formę wystawiania/otrzymywania faktur.
Od 2023 r. e-faktury mają już być obowiązkowe dla wszystkich podatników.
W założeniu systemu e-faktur sprzedawca będzie wystawiał faktury w swoim systemie księgowym i przekaże je do systemu ministerialnego. Zapewne od razu faktura będzie musiała mieć ujednolicony format, prawdopodobnie xml. E-faktura po przesłaniu jej na ministerialną platformę zostanie przesłana do odbiorcy. Pomimo informatycznego formatu e-faktury jej odczytanie ma być proste i przejrzyste. Będzie również możliwość pobrania takiej faktury w formie dającej się odczytać.
E-faktury będzie mógł wystawić podatnik lub osoba upoważniona. Podatnik będzie mógł udzielić upoważnienia do wystawienia e-faktury w imieniu i na jego rzecz, np. dla biura rachunkowego lub konkretnej osoby.
Ministerialna platforma będzie działała przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.
Poza numeracją nadawaną sprzedawcy również system ministerialny nada fakturze numer w celu ułatwienia jej identyfikacji i odszukania.
Dla podatników którzy będą wystawiali e-faktury m być skrócony termin zwrotu podatku VAT z 60 dni do 40 dni.
Wprowadzenie takiego rozwiązania przyczyni się do uszczelnienia systemu podatkowego. Również poprawi warunki prowadzenia działalności gospodarczej przez podatników poprzez łatwiejszy i szybszy dostęp do dokumentów, do których wgląd dla stron będzie nieograniczony.
Ministerstwo Finansów informuje równocześnie, że do e-faktur nie będą miały zastosowania przepisy regulujące zasady wystawiania duplikatów faktur, ponieważ nie będzie istniała możliwość zagubienia lub zniszczenia faktury wystawionej za pośrednictwem KSeF.
Wojciech Zajączkowski
