21.05.2012 r.
8 min

Konsekwencje podatkowe dostawy złomu srebrowego

Ekspert KIP

Skopiuj link
21.05.2012r.
8 min

Z pytaniem do organu podatkowego zwrócił się Podatnik, który dokonał dostawy złomu srebrowego do magazynów kupującego, a następnie po komisyjnym zważeniu sprzedający wystawił fakturę bez naliczania podatku od towarów i usług. Podatnik zadał pytanie, czy opisanej transakcji, należy traktować jako dostawę i zarazem nabycie złomu w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług oraz czy prawidłowo wystawiono fakturę bez naliczonego podatku od towarów i usług z przeniesieniem obowiązku podatkowego na nabywcę.

Zdaniem Podatnika dokonuje on dostawy złomu w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT w warunkach określonych w tym przepisie. W ocenie Podatnika, z podatkowo-prawnego punktu widzenia nie ma znaczenia, czy kupujący odsprzedaje następnie zakupiony towar jako złom, czy poddaje go procesowi obróbki i ostatecznie sprzedaje jako metal szlachetny.

W związku z faktem dokonania dostawy towarów mających charakter odpadów innych niż niebezpieczne zawierających metal, opodatkowaniu powinien podlegać na zasadach określonych w art. 17 ust. 1 pkt 7 nabywca i to on powinien wystawić fakturę z uwzględnieniem kwoty podatku od towarów i usług. Tym samym w wystawionej fakturze należy zawrzeć adnotację, iż podatek VAT rozlicza nabywca.

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi uznał stanowisko Spółki za prawidłowe. W myśl art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, obowiązującego od dnia 1 kwietnia 2011 r., podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające złom, jeżeli dokonującym jego dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

Przy czym jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy zwalnia się dostawę towarów używanych, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Z kolei na podstawie przepisu art. 17 ust. 7 ustawy, przepisy ust. 1 pkt 7 i 8 stosuje się, jeżeli nabywcą lub usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15.

Z powyższych przepisów wynika, że art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia VAT na podatnika, na rzecz którego jest dokonywana dostawa złomu.

Mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, jeżeli łącznie spełnione są cztery warunki:

1.  nabywcą złomu jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy,

2.  dostawcą złomu jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy,

3.  dostawca złomu nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy,

4.  dostawa złomu nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Jeżeli choćby jeden z wymienionych warunków nie jest spełniony, nabywcy złomu nie powinni rozliczać VAT z tytułu dostaw złomu. Tym samym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 7 w związku z art. 17 ust. 7 ustawy, podatnikami obowiązanymi do rozliczenia podatku są osoby nabywające towary mieszczące się w pojęciu złomu, jeżeli spełnione zostaną ww. określone warunki dotyczące statusu podatkowego zarówno nabywcy, jak i dostawcy.

Zgodnie z art. 106 ust. 1a ustawy w przypadkach, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, w fakturze nie wykazuje się danych dotyczących stawki i kwoty podatku.

W myśl § 5 ust. 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), faktury stwierdzające dokonanie dostawy towarów lub wykonanie usługi, dla których podatnikiem zgodnie z przepisami ustawy jest nabywca towaru lub usługi, zamiast danych dotyczących stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem zawierają:

1.  adnotację, że podatek rozlicza nabywca, lub

2.  wskazanie właściwego przepisu ustawy lub dyrektywy, wskazującego, że podatek rozlicza nabywca, lub 3. oznaczenie "odwrotne obciążenie".

Odnosząc się do kwestii zakwalifikowania towaru, o którym mowa we wniosku, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług do złomu należy stwierdzić, iż przepisy ustawy nie definiują pojęcia złomu. Ustawodawca, na potrzeby stosowania ww. art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, do dnia 1 lipca 2011 r. nie odwoływał się także do klasyfikacji statystycznych, celem identyfikacji danej czynności. Kierując się zatem wykładnią historyczną i celowościową należy zaznaczyć, że przez złom dla potrzeb stosowania art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy należy rozumieć złom metali, w tym złom stalowy (wsadowy i niewsadowy), żeliwny i metali nieżelaznych (aluminium, cynk, miedź, ołów), jak również złom metali szlachetnych. Jednocześnie zgodnie z definicją zawartą w słowniku języka polskiego PWN złom stanowią niepotrzebne, zużyte przedmioty metalowe, pojazdy, maszyny lub odpady poprodukcyjne zbierane jako surowiec wtórny (źródło: słownik on-line http://sjp.pwn.pl). Natomiast w metalurgii pod pojęciem złomu rozumie się przedmioty metalowe, przeznaczone do wykorzystywania w procesie recyklingu poprzez ich ponowne przetopienie. Do złomu w myśl powyższej definicji należą np. metalowe odpady produkcyjne, wyroby metalowe nie nadające się do naprawy, elementy konstrukcji pochodzące z rozbiórki, odpady komunalne z metalu, wyeksploatowane samochody, maszyny, urządzenia i ich części, konstrukcje stalowe uszkodzone mechaniczne lub skorodowane itp.

Zatem w kontekście przedstawionych okoliczności, a w szczególności, iż wykorzystywany w procesie produkcji katalizator srebrowy z czasem ulega zanieczyszczeniu i stopieniu, dlatego też wymagana jest okresowa wymiana wsadu katalizatora srebrowego i jego regeneracja (rafinacja), która sprowadza się jak wskazał Podatnik do oczyszczenia złomu i pozyskania zregenerowanego wsadu traktowanego jako oczyszczony złom srebrowy, zdaniem tut. Organu należy uznać przedmiotowy towar, za złom o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy. Tym samym do dostawy ww. towaru należy zastosować metodę opodatkowania dostawy przez nabywcę.

W związku z powyższym sprzedaż przedmiotowego towaru przez Podatnika, będącego zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług objęta jest mechanizmem tzw. odwrotnego obciążenia, polegającym na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku należnego na podatnika, o którym mowa w art. 15 ustawy, na rzecz którego dokonywana jest dostawa złomu, po spełnieniu warunków wynikających z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy. Tym samym Podatnik dokumentując dostawy ww. towaru, winien wystawić fakturę, zgodnie z § 5 ust. 15 ww. rozporządzenia nie wykazując stawki, kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Jednocześnie tut. Organ informuje, iż od dnia 1 lipca 2011 r. ustawa o podatku od towarów i usług definiuje pojęcie złomu poprzez wprowadzenie załącznika nr 11 do ustawy zawierającego listę towarów uznanych za złom dla potrzeb art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy. Pod pozycją 6 ww. załącznika zostały wymienione „Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal” określone symbolem PKWiU 38.11.58.0

Aktualna promocja: