- tel.: 42 235 31 95
- fax.: 42 235 31 96
- szkolenia@izbapodatkowa.pl
Zapraszamy do kontaktu
- Administracja publiczna (1)
- Branża budowlana i deweloperska (1)
- Ceny transferowe (8)
- CIT (20)
- Gospodarka odpadami (13)
- IT dla Ciebie (17)
- Jednolity Plik Kontrolny (4)
- Kontrole podatkowe (1)
- KURS SPECJALISTY W ZAKRESIE VAT (1)
- Ochrona sygnalistów (2)
- Ochrona środowiska (13)
- PIT (10)
- Podatek VAT w jednostkach sektora publicznego (3)
- Podatki (16)
- Podróże Służbowe (3)
- Polski Ład (27)
- Prawo cywilne (7)
- Psychologia (24)
- Rachunkowość (1)
- Raportowanie schematów podatkowych (6)
- Split payment (4)
- Szkolenia dla branży wodociągowo-kanalizacyjnej (1)
- Szkolenia dla ochrony zdrowia (5)
- Szkolenia managerskie (59)
- Środki Trwałe (3)
- VAT (76)
- VAT dla Lasów Państwowych (4)
- VAT w branży budowlanej (4)
- VAT w branży TSL (3)
- VAT w obrocie międzynarodowym (10)
- Wynagrodzenia (1)
- Zarządzanie i rozwój (22)
- Zatrudnianie cudzoziemców (8)
- ZFŚS (3)
W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Korekty nie dokonuje się jednak, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano wyżej wymienione składniki majątku do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy. Natomiast, przy ustalaniu okresu korekty (10-letni lub roczny), który należy zastosować do wydatków na np. ulepszenie nieruchomości, uwzględnia się jedynie wysokość nakładów ulepszeniowych, a nie wartość początkową nieruchomości, czy też jej wartość po dokonanym ulepszeniu. W przypadku, gdy nieruchomość była ulepszana kilkakrotnie (i po ulepszeniach oddawana do użytkowania), okres korekty dla każdego ulepszenia należy liczyć odrębnie.
Analizując treść art. 91 ust. 7 ustawy o VAT, można stwierdzić, iż sytuacje losowe takie jak m.in. kradzież towarów nie jest wskazana jako okoliczność powodująca zmianę prawa do odliczenia. Jeżeli podatnik nabył towar i odliczył podatek naliczony, a następnie towar został skradziony, to wówczas nie ma obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 17.01.2011 r., sygn. IBPP1/443-1056/10/AW stwierdził, że: w przypadku utraty danego towaru z przyczyn od Wnioskodawcy niezależnych, tj. w sposób niezawiniony, prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z ww. nabyciem zostaje zachowane, a co za tym idzie, nie ma również podstaw do dokonywania korekt odliczonego podatku. Koniecznym jednak w tym wypadku, jest rzetelne udokumentowanie zdarzenia, np. poprzez przedłożenie protokołu sporządzonego przez Policję.
Nieco inaczej sytuacja wygląda przy rozwiązaniu umowy najmu w obiekcie, w którym podatnik ponosił wydatki na nakłady, z których odliczał podatek VAT. Jeśli w wyniku zakończenia umowy najmu danej powierzchni lokalu, poczynione przez najemcę nakłady (z wyłączeniem środków, które podatnik zdemontował i nadal wykorzystuje na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej) zatrzymał właściciel lokalu, to nakłady te nie będą już służyć czynnościom opodatkowanym, gdyż nastąpi zmiana przeznaczenia dokonanego ulepszenia. W związku z tym, że inwestycje w obcym środku trwałym stanowią odrębny od nieruchomości środek trwały, podatnik powinien dokonywać korekty nakładów poczynionych na obcych środkach trwałych w okresie 5-letnim. Nakłady poczynione na obcej nieruchomości nie prowadzą do wytworzenia nowej, odrębnej nieruchomości, a korekta w okresie 10-letnim odnosi się wprost do nieruchomości.
dr Małgorzata Rzeszutekdoradca podatkowy
- Społeczna odpowiedzialność biznesu - ulgi podatkowe 2022 więcej ›››
- Zakup środka transportu z UE - obowiązki w VAT więcej ›››
- Zasady amortyzacji pojazdu sfinansowanego kredytem więcej ›››
- Konkursy - obowiązki podatnika jako płatnika więcej ›››
- Zmiany w stosowaniu stawki zwolnionej przy najmie dla celów mieszkaniowych więcej ›››

