04.07.2021 r.
2 min

Na czym polega system e-doręczeń od 1 lipca 2021?

Ekspert KIP

Skopiuj link
04.07.2021r.
2 min

Oznacza to, że zamiast tradycyjnego papierowego listu urzędowego, pismo zostanie przesłane w formie elektronicznej na indywidualną skrzynkę do doręczeń elektronicznych, którą zarządzać będzie Poczta Polska jako wyznaczony operator cyfrowy.

Utworzenie adresu do doręczeń elektronicznych powiązanego z publiczną usługą rejestrowanego e-doręczenia oraz przyporządkowanie do niego skrzynki doręczeń nastąpi na podstawie wniosku składanego online lub automatycznie po otrzymaniu przez ministra właściwego do spraw informatyzacji danych w związku z wnioskiem o wpis do KRS.

Pojawi się obowiązek powołania w firmie administratora skrzynki doręczeń, który będzie posiadać umocowanie do przeprowadzenia aktywacji adresu do doręczeń elektronicznych, z którym powiązana będzie dana skrzynka doręczeń.

W usłudze e-Doręczeń będą generowane dowody nadania i odbioru wiadomości, tak jak w przypadku listu poleconego tradycyjnego. Dowody te będą dostępne i przechowywane przez operatora przez okres 36 miesięcy, nawet w przypadku usunięcia wiadomości z dedykowanej, indywidualnej skrzynki. W ramach platformy użytkownik uzyska skrzynkę e-mail o rozmiarze 1 GB.

Najważniejszy element odróżniający usługę e-Doręczenia od zwykłego e-maila, to brak możliwości wykorzystania tożsamości innego użytkownika, dzięki jednoznacznej weryfikacji tożsamości uczestników procesu. Usługa jest zgodna z unijnymi przepisami eIDAS, które określają ramy prawne dotyczące m.in. usług rejestrowanego doręczenia elektronicznego. Usługi zaufania podlegają również restrykcyjnym normom technicznym Europejskiego Instytutu Norm Telekomunikacyjnych ETSI, regulującym bezpieczeństwo ich świadczenia.

Czekamy zatem na rozpoczęcie stosowania platformy w praktyce, z pewnością przyśpieszy ona proces odbierania korespondencji urzędowej przez przedsiębiorców.

 

dr Małgorzata Rzeszutek

doradca podatkowy