- tel.: 42 235 31 95
- fax.: 42 235 31 96
- szkolenia@izbapodatkowa.pl
Zapraszamy do kontaktu
- Administracja publiczna (1)
- Branża budowlana i deweloperska (1)
- Ceny transferowe (1)
- CIT (11)
- Delegowanie pracowników (1)
- Gospodarka odpadami (7)
- IT dla Ciebie (5)
- Jednolity Plik Kontrolny (1)
- Kontrole podatkowe (1)
- Ochrona sygnalistów (1)
- Ochrona środowiska (5)
- PIT (9)
- Podatek VAT w jednostkach sektora publicznego (2)
- Podatki (8)
- Podróże Służbowe (2)
- Polski Ład (16)
- Przeciwdziałanie praniu pieniędzy (1)
- Psychologia (6)
- Rachunkowość (4)
- Raportowanie schematów podatkowych (1)
- Split payment (2)
- Szkolenia dla branży komunalnej (1)
- Szkolenia dla branży wodociągowo-kanalizacyjnej (1)
- Szkolenia dla ochrony zdrowia (3)
- Szkolenia managerskie (13)
- Środki Trwałe (7)
- VAT (23)
- VAT w branży budowlanej (1)
- VAT w branży TSL (1)
- VAT w obrocie międzynarodowym (3)
- Wynagrodzenia (1)
- Zarządzanie i rozwój (9)
- Zatrudnianie cudzoziemców (6)
- ZFŚS (1)
Przez wzgląd na silną konkurencję panującą w branży, celem opłaty motywacyjnej jest wynagrodzenie kontrahenta za zawarcie (gotowość do zawarcia), przedłużenie (gotowość do przedłużenia) lub zmianę warunków (gotowość do zmiany warunków) umowy handlowej i zobowiązanie do zakupu określonej ilości produktów przedsiębiorcy. W przypadku braku zakupu określonej ilości produktów, kontrahent jest co do zasady zobowiązany do zwrotu całości lub części opłaty motywacyjnej.
Często brak opłaty motywacyjnej z tytułu zawarcia/przedłużenia umowy handlowej lub zmiany jej warunków może w obecnych czasach skutkować utratą danego kontrahenta, który mógłby podjąć współpracę z innym dostawcą, oferującym dogodniejsze warunki współpracy (w tym oferującym opłatę motywacyjną). Najczęściej wysokość opłaty motywacyjnej jest ustalana indywidualnie w stosunku do każdego kontrahenta na podstawie szeregu czynników, takich jak m.in. prognozowana wartość sprzedaży do kontrahenta, tzw. siła rynkowa kontrahenta lub polityka cenowa kontrahenta. Opłata motywacyjna może być wypłacona jednorazowo po zawarciu/przedłużeniu umowy handlowej bądź może dzielona na kilka transzy, wypłacanych w trakcie trwania umowy. Zwykle, jeżeli klient otrzymał opłatę motywacyjną, wcześniejsze rozwiązanie umowy obwarowane jest karą umowną, której wartość jest nie większa niż wysokość opłaty motywacyjnej.
Opłata motywacyjna to nie koszt reprezentacji i reklamy. Stanowić ona będzie każdorazowo dla firmy koszt uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu umowy handlowej, którego dotyczy. W konsekwencji, firma jako podatnik powinna rozliczać opłatę motywacyjną przez cały okres trwania umowy. Jeśli przykładowo umowa trwa 4 lata to powinna ujmować każdego roku trwania umowy w kosztach podatkowych 1/4 opłaty motywacyjnej. Jeśli jednak umowa zostanie rozwiązana wcześniej, firma powinna w roku rozwiązania umowy rozpoznać nierozliczoną dotychczas część opłaty motywacyjnej jako koszt podatkowy tego roku, np. jeśli umowa uległaby rozwiązaniu w tym trzecim roku trwania, firma odliczyłaby 1/4 opłaty motywacyjnej w roku pierwszym, drugim kolejną ¼ a w trzecim pozostałe 2/4 czyli 50%. Opłata stanowi koszt, który w sposób pośredni warunkuje uzyskiwanie przychodów podatkowych przez firmę jako podatnika.
dr Małgorzata Rzeszutekdoradca podatkowy
- Zaprzestanie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej więcej ›››
- Umorzenie wierzytelności wskutek zdarzeń wojennych więcej ›››
- Różnice remanentowe w wyliczaniu składki zdrowotnej więcej ›››
- Sposób dokumentowania kosztów podróży czy właściwa refaktura? więcej ›››
- Refakturowanie mediów przy ryczałcie więcej ›››

