01.08.2021 r.
3 min

Pomieszczenia biurowe podatnika w domu a rozliczenie podatkowe

Ekspert KIP

Skopiuj link
01.08.2021r.
3 min

Po zakończeniu budowy i oddaniu budynku do użytku, można zaliczyć do kosztów działalności gospodarczej poprzez odpisy amortyzacyjne tę część wydatków, która została przeznaczona na budowę pomieszczenia biurowego w domu, pod warunkiem przypisania poniesionych wydatków do działalności gospodarczej za pomocą procentowego współczynnika ustalonego przez podatnika według udziału powierzchni wykorzystywanej części do celów służbowych w stosunku do całej powierzchni nieruchomości. Faktury za zakup wyposażenia domu są wystawiane bez podziału pozycji na część mieszkalną i biurową, stąd nie ma innej możliwości przypisania kosztów do prowadzonej działalności gospodarczej jak ustalenie odpowiedniego współczynnika. Gdyby w kolejnym roku współczynnik wykorzystywanej powierzchni do celów biurowych uległ zmianie, podatnik musi dostosować rozliczenie do nowego współczynnika.

A jak postąpić z kredytem na dom, który często jest wzięty na okres kilkudziesięciu lat? Czy odsetki też można zaklasyfikować w koszty działalności mimo prowadzenia jej znacznie krócej w tej nieruchomości? Urzędy oraz izby skarbowe na ogół zgadzają się co do tego, że odsetki prywatnego kredytu mieszkaniowego mogą zostać proporcjonalnie odliczone od podstawy opodatkowania, jeżeli „hipoteka” finansuje przestrzeń wykorzystywaną firmowo. Takie stanowisko korzystne dla podatników podzieliła między innymi Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji z 26 listopada 2015 r. (sygn. IPPB1/4511-1041/15-4/AM).

Należy również pamiętać o konsekwencjach rozliczenia biura w domu w zakresie podatku od nieruchomości. Wyższe stawki podatku od nieruchomości w przypadku działalności gospodarczej odnoszą się do dwóch sytuacji:

  • gdy podatnik prowadzi działalność gospodarczą w lokalu/budynku – w takim przypadku na druku IN musi wskazać powierzchnię, która zajęta jest na działalność gospodarczą,
  • gdy nieruchomość związana jest z prowadzeniem działalności gospodarczej, np. podatnik kupuje nieruchomość w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, ewidencjonuje ją w środkach trwałych, dokonuje od jej wartości odpisów amortyzacyjnych, zalicza poniesione na nią wydatki do kosztów uzyskania przychodu, nie musi jednak koniecznie wykonywać działalności fizycznie na terenie nieruchomości – na druku IN wskazuje się wtedy powierzchnię nieruchomości jako związaną z działalnością gospodarczą.

dr Małgorzata Rzeszutek

doradca podatkowy