27.06.2011 r.
5 min

Projekt zmian w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług

Ekspert KIP

Skopiuj link
27.06.2011r.
5 min

W projektowanym rozporządzeniu uchylono przepis § 5 ww. rozporządzenia, bowiem regulacja ta została przeniesiona do projektowanego art. 28f ust. 1a pkt 1 ww. ustawy.

Ponadto projekt zawiera przepisy wynikające z art. 51 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23 marca 2011, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 282/2011”, dotyczące świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, oraz warunki jego złożenia przez podmioty, zdefiniowane w § 11 ust. 1 zmienianego rozporządzenia, z tytułu zakupu towarów i usług w Polsce.

Projektowany przepis § 11 ust. 2 wskazuje, że podmioty (tj. instytucje lub organy Unii Europejskiej, organizacje międzynarodowe, siły zbrojne NATO, misje dyplomatyczne i konsularne) posiadające siedzibę lub przedstawicielstwo poza terytorium kraju, zdefiniowane w ust. 1 tego przepisu, mogą skorzystać z preferencyjnej stawki podatku 0% przy zakupie towarów i usług w kraju, gdy dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi posiada wypełnione, odpowiednio dla potrzeb podatku, świadectwo, o którym mowa w załączniku II do ww. rozporządzenia nr 282/2011, potwierdzone przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo, oraz zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), wskazanych w przekazanym dokumencie.

Zapis w § 11 ust. 3 jest konsekwencją zmian dokonanych w ust. 2. Zatem uregulowano tu kwestię potwierdzania dokumentu wskazanego w ww. rozporządzeniu nr 282/2011 w przypadku sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki. Pola 3 i 4 świadectwa zwolnienia wypełniają siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, co będzie stanowiło potwierdzenie, że odbiorcą towarów lub usług tam wymienionych będzie podmiot, o którym mowa w § 11 ust. 1 pkt 5 zmienianego rozporządzenia (tj. siły zbrojne Stanów Zjednoczonych). Natomiast pola 2 i 6 tego dokumentu wypełnia, jako właściwy merytorycznie, Minister Obrony Narodowej.

W projektowanym rozporządzeniu proponuje się w § 11 dodanie ust. 4-5. Przepisy te regulują kwestię dotyczącą przypadku, w którym świadectwo nie musi być potwierdzone. Jest to możliwe, gdy towary lub usługi nabywane przez podmioty zdefiniowane w § 11 ust. 1 pkt 1-4 przeznaczone są do celów służbowych. Jednakże w takiej sytuacji ww. podmioty wraz z dokumentami wskazanymi w § 11 ust. 2 (tj. świadectwem, zamówieniem dotyczącym towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją)), przekażą sprzedawcy towarów lub usług kopię pisma, o którym mowa w rubryce 7 świadectwa, zezwalającego na odstąpienie od potwierdzenia świadectwa, wydanego przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo.

Istotną zmiana są zapisy zawarte w § 13 projektowanego rozporządzenia, które pozwolą na objęcie zwolnieniem transakcji w zakresie obrotu udziałami w spółkach posiadających i nieposiadających osobowości prawnej i innych podmiotach posiadających osobowość prawną. Udziały takie nie mieszczą się w katalogu instrumentów finansowych w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010r. Nr 211, poz. 1384). Konieczność objęcia zaś zwolnieniem od podatku ww. udziałów wynika z art. 135 ust. 1 lit. f dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zgodnie z którym zwolnieniu z tego podatku podlegają transakcje, łącznie z pośrednictwem, jednakże z wyłączeniem przechowywania i zarządzania, których przedmiotem są akcje, udziały w spółkach lub związkach, obligacje i inne papiery wartościowe, z wyłączeniem dokumentów ustanawiających tytuł prawny do towarów, oraz praw lub papierów wartościowych, o których mowa w art. 15 ust. 2 (dotyczących nieruchomości). W projektowanym rozporządzeniu proponuje się, aby pojęciu „udziały w związkach” występującemu w dyrektywie odpowiadało pojęcie „udziałów w podmiotach posiadających osobowość prawną” (innych niż spółki), gdyż w prawnym porządku krajowym nie występuje np. pojęcie udziału w związkach czy stowarzyszeniach. Proponowany przepis stanowi zatem dostosowanie i pełniejszą implementację do polskiego systemu prawnego w zakresie podatku od towarów i usług przepisów dyrektywy 2006/112/WE.
Jednocześnie proponuje się wprowadzenie przepisu (§ 2 projektu), umożliwiającego zastosowanie zwolnienia do przedmiotowych usług wykonanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. Jednocześnie przepis ten mający charakter fakultatywny nie obligowałby podatników, którzy chcieliby pozostać w tym okresie „przy opodatkowaniu”, do dokonywania korekty rozliczeń.

Z uwagi na to, iż projektowane rozporządzenie zawiera regulacje związane z ww. rozporządzeniem wykonawczym Rady (UE) nr 282/2011, które to rozporządzenie stosuje się od 1 lipca 2011 r., projektowane rozporządzenie powinno wejść w życie z dniem 1 lipca 2011 r.

Źródło: Ministerstwo Finansów