15.06.2018 r.
4 min

Propozycje Ministerstwa Finansów zmian w VAT w 2019 r.

Ekspert KIP

Skopiuj link
15.06.2018r.
4 min

W zakresie podatku VAT Ministerstwo Finansów proponuje następujące zmiany:

Rezygnację z deklaracji VAT

Ministerstwo Finansów przewiduje rezygnację z deklaracji VAT od 2019 r. (możliwą dzięki otrzymywaniu danych z JPK_VAT) i zmniejszenie obowiązków informacyjnych dla przedsiębiorców. Pozwoli to na zmniejszenie kosztów i realizację w praktyce założeń Konstytucji Biznesu, zgodnie z którą administracja nie będzie pozyskiwać od podatników danych, które są zawarte w innych formularzach.

Należy zauważyć, że zaprzestanie składania deklaracji w zakresie VAT będzie dotyczyło jedynie tych podatników, którzy składają deklaracje VAT-7 i VAT-7K. Zaprzestanie składania deklaracji nie będzie dotyczyło tych podatników, którzy nie są podatnikami VAT czynnymi i składają inne deklaracje w zakresie VAT np. VAT-8, czy VAT-9M. Interesujące jak ministerstwo finansów ustosunkuje się do składanych przez podatników VAT czynnych będących taksówkarzami deklaracji VAT-12.

Nowa matryca stawek VAT

Ministerstwo Finansów informuje, że pracuje nad uporządkowaniem sytuacji, która powoduje kłopoty interpretacyjne związane z przyporządkowaniem poszczególnych towarów do właściwych stawek. Ministerstwo Finansów twierdzi, że „nowa matryca w żadnym razie nie ma celu fiskalnego. Dzięki zmianom podatnicy będą mieli większą pewność co do stosowania przepisów podatkowych. To bez wątpienia ograniczy liczbę sporów w zakresie stosowania właściwych stawek VAT”.

Pierwotne pomysły dotyczące rezygnacji z PKWiU od 2019 r. moim zdaniem mogą nie zostać zrealizowane, choćby dlatego, że zmiany nie tylko dotkną towarów, lecz również usług. Z tego względu przejście na nomenklaturę scaloną może dotyczyć jedynie towarów a nie usług. Dla usług można ewentualnie skorzystać z Centralnej Klasyfikacji Produktów (CPC) albo Klasyfikacją Produktów wg Działalności (CPA) stosowaną w UE. Jednakże dokonanie takiego przełożenia PKWiU na nowe kody dla towarów i usług w ciągu zaledwie 6 miesięcy i przyjęcie takich przepisów ustawowych w tym terminie wydaje się niewykonalne.

Natomiast wprowadzenie takich zmian bez dokładnej korelacji pomiędzy kodami z różnych klasyfikacji spowoduje zapewne nieopisany chaos. Należy również zauważyć, że podatnicy zanim zaczną dokonywać sprzedaży towarów i usług według nowych klasyfikacji będą chcieli uzyskać pewność co do stosowania określonej stawki opodatkowania VAT. Być może będą dla nich stworzone możliwości analogiczne jak dla eksporterów i importerów towarów w postaci wiążącej informacji taryfowej (WIT). Jednakże uzyskanie takich informacji w krótkim czasie będzie niewykonalne.

Skrócenie terminu w „uldze na złe długi” w VAT

Ministerstwo Finansów planuje również skrócić ze 150 do 120 dni termin ulgi, która umożliwia wierzycielowi zastosowanie przepisów dotyczących „ulgi na złe długi”.

Pozwoli to na zmniejszenie podstawy opodatkowania i podatku należnego z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku niezapłaconych wierzytelności (które nie zostały także zbyte), od których terminu płatności upłynęło już 120 dni. Również po stronie dłużnika nastąpi skrócenie terminu ze 150 do 120 dni na obowiązkową korektę odliczonej kwoty podatku wynikającej z faktury, w przypadku nieuregulowania należności wynikającej z tej faktury. Będzie to stanowić mobilizację do spłaty wierzytelności, co w ostatecznym rozrachunku przełoży się na zmniejszenie zatorów płatniczych w obrocie gospodarczym.

Propozycja ta pojawiła się w ubiegłym roku w projekcie z dnia 27 września 2017 r. ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym.

Wojciech Zajączkowski

źródło: www.mf.gov.pl