20.04.2018 r.
5 min

Propozycje zmian przepisów w sprawie faktur VAT RR

Ekspert KIP

Skopiuj link
20.04.2018r.
5 min

Faktura VAT RR jest fakturą wystawianą przez podatnika czynnego nabywającego produkty rolne lub usługi rolnicze od rolnika ryczałtowego. Z obecnie obowiązujących zasad wynika, że faktura VAT RR poza tym oznaczeniem (art. 116 ust. 2 ustawy o VAT) zawiera co najmniej:

  1. imię i nazwisko lub nazwę albo nazwę skróconą dostawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numer identyfikacji podatkowej lub numer PESEL dostawcy i nabywcy;
  3. numer dowodu osobistego dostawcy lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, datę wydania tego dokumentu i nazwę organu, który wydał dokument, jeżeli rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych jest osobą fizyczną;
  4. datę dokonania nabycia oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury;
  5. nazwy nabytych produktów rolnych;
  6. jednostkę miary i ilość nabytych produktów rolnych oraz oznaczenie (opis) klasy lub jakości tych produktów;
  7. cenę jednostkową nabytego produktu rolnego bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;
  8. wartość nabytych produktów rolnych bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;
  9. stawkę zryczałtowanego zwrotu podatku;
  10. kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku od wartości nabytych produktów rolnych;
  11. wartość nabytych produktów rolnych wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku, wyrażoną cyfrowo i słownie;
  13. czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób.

W projektowanych przepisach proponuje się uchylić w ust. 2 pkt 3 dotyczący numeru dowodu osobistego oraz daty jego wydania. Zdaniem Ministerstwa Finansów zmiana stanowi uproszczenie dla podatników w stosowaniu obowiązujących przepisów prawa, eliminując nadmierne – zdaniem przedsiębiorców – wymogi biurokratyczne, generujące dodatkowe koszty prowadzenia działalności gospodarczej.

W ocenie Ministerstwa projektowane rozwiązanie z jednej strony nie wpłynie na weryfikację tożsamości dostawcy (rolnika ryczałtowego), gdyż zgodnie z art. 116 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT faktura VAT RR musi zawierać numer NIP lub PESEL obydwu stron transakcji (nie wpłynie zatem negatywnie na funkcjonowanie systemu ryczałtowego), natomiast z drugiej strony usunie uciążliwy obowiązek, oznaczający w praktyce wymóg każdorazowej weryfikacji i ewentualnego aktualizowania danych (np. w związku z wymianą dokumentów).

Kolejną proponowaną zmianą jest wprowadzenie możliwości podpisywania i przesyłania faktur VAT RR w formie elektronicznej.

Zgodnie z nowo projektowanym art. 116 ust. 3a ustawy o VAT faktura VAT RR może być, wyłącznie za zgodą dostawcy, wystawiana, podpisywana i przesyłana w formie elektronicznej. Przez zawarcie czytelnych podpisów lub podpisów osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury RR w formie elektronicznej, określonych w ust. 2 pkt 13, rozumie się opatrzenie dokumentu, odpowiednio przez dostawcę i nabywcę, kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Przez przekazanie dostawcy oryginału faktury VAT RR rozumie się jej przesłanie w formie elektronicznej.

Również jak wynika z nowego ust. 4a oświadczenie o tym, że nabywca jest rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku przy umowach kontraktacji będzie mogło być wystawiane, podpisywane i przesyłane w formie elektronicznej.

Dodane regulacje wprowadzane w art. 116 ust. 3a oraz 4a pozwolą na wystawianie i przesyłanie faktur VAT RR oraz oświadczenia określonego w art. 116 ust. 4 ustawy o VAT w formie elektronicznej. Stosowanie tej formy dokumentów będzie możliwe jedynie za zgodą dostawcy produktów rolnych, czyli rolnika ryczałtowego.

Niestety podpisywanie dokumentów wysyłanych w formie elektronicznej będzie możliwe wyłącznie z użyciem kwalifikowanego podpisu elektronicznego, co niewątpliwie ograniczy słuszną kierunkowo zmianę przepisów. Niewielu bowiem rolników ryczałtowych dysponuje kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Wydaje się, że skoro inne dokumenty zgodnie z przepisami podatkowymi mogą być przesyłane pomiędzy kontrahentami choćby mailem, to ograniczanie wobec rolników ryczałtowych przekazywania dokumentów w innej niż kwalifikowana forma jest wbrew zasadom informatyzacji w obrocie gospodarczym.

Wojciech Zajączkowski