- tel.: 42 235 31 95
- fax.: 42 235 31 96
- [email protected]
Zapraszamy do kontaktu
- BHP (1)
- Branża budowlana i deweloperska (2)
- Ceny transferowe (9)
- CIT (27)
- Delegowanie pracowników (5)
- Fakturowanie VAT (12)
- Gospodarka odpadami (13)
- Inwentaryzacja (1)
- IT dla Ciebie (8)
- JPK VAT (2)
- Kasy rejestrujące (5)
- Kontrole podatkowe (3)
- Ochrona sygnalistów (1)
- Ochrona środowiska (13)
- PIT (30)
- Podatek od nieruchomości (2)
- Podatek VAT w jednostkach sektora publicznego (3)
- Podatki (13)
- Podróże Służbowe (5)
- Polski Ład (11)
- Pracownicze Plany Kapitałowe (8)
- Prawo cywilne (7)
- Rachunkowość (5)
- Raportowanie schematów podatkowych (5)
- Rozwój osobisty (11)
- Split payment (3)
- Szkolenia dla ochrony zdrowia (8)
- Środki Trwałe (12)
- VAT (86)
- VAT dla Lasów Państwowych (1)
- VAT w branży budowlanej (2)
- VAT w obrocie międzynarodowym (8)
- VAT w przedsiębiorstwach wodociągowo-kanalizacyjnych (1)
- Zarządzanie i rozwój (2)
- Zatrudnianie cudzoziemców (11)
- ZFŚS (3)
Przypomnijmy, iż przy samochodach elektrycznych istnieją podatkowe ograniczenia w zakresie ujęcia ich w kosztach uzyskania przychodu. Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się odpisów z tytułu zużycia samochodu osobowego, dokonywanych według zasad określonych w art. 22a-22o tej ustawy w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej kwotę 225.000zł w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem elektrycznym w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Oznacza to, że do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć odpisy amortyzacyjne tylko do kwoty 225.000 zł.
Natomiast, w sytuacji, kiedy podatnik otrzyma częściowe dofinansowanie na zakup samochodu elektrycznego, kwotę otrzymanego dofinansowania powinien zaliczyć do rozliczeń międzyokresowych przychodów i przeksięgowywać w pozostałe przychody operacyjne równolegle do odpisów amortyzacyjnych. Jeżeli samochód będzie amortyzowany np. przez 5 lat, dofinansowanie otrzymano w kwocie 30.000 zł, to pozostałe przychody operacyjne zostaną rozpoznane w kwocie 6000 zł w każdym roku (30.000 zł / 5 lat). Przepis art. 17 ust. 1 pkt 60 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwalnia od podatku świadczenia, w szczególności dotacje oraz kwoty umorzonych pożyczek, otrzymane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na cele, o których mowa w ustawie - Prawo ochrony środowiska. Celem takim jest m.in. udzielenie dopłat, jeżeli przedmiotem umów, w ramach których udzielane są te dopłaty, jest leasing nowych pojazdów wykorzystujących do napędu energię elektryczną. Wówczas dla podatnika otrzymana dotacja wolna jest od podatku, a w dofinansowanej części rata leasingowa czy też opłata wstępna nie będą stanowić kosztu podatkowego.
Samochody elektryczne tak jak i inne osobowe mogą być udostępniane pracownikom wywołując określone skutki podatkowe. W przypadku wykorzystywania przez pracownika do celów prywatnych samochodu elektrycznego wartość tego przychodu, niezależnie od pojemności silnika, wynosi 250 zł miesięcznie. W konsekwencji do rozliczania udostępnienia elektrycznych samochodów służbowych pracownikom, firma może zastosować ryczałt, o którym mowa w art. 12 ust. 2a ustawy PIT. W sytuacji, gdy pracownik ładuje służbowy samochód z napędem elektrycznym korzystając z przydomowej stacji ładowania, to zwrot przez firmę wydatku z tego tytułu nie będzie stanowił dodatkowego przychodu pracownika, w rozumieniu ustawy PIT. (stanowisko wyrażone m.in. w interpretacji Szefa KAS z 28 września 2022 r., sygn. DOP3.8222.34.2021.HTCE).
dr Małgorzata Rzeszutekdoradca podatkowy
- Prawo do odliczenia VAT przy CSR więcej ›››
- Dodatnia wartość firmy (goodwill) i jej rozliczenie więcej ›››
- Skutki podatkowe wywozu towaru do oszusta podszywającego się pod kontrahenta więcej ›››
- Rozliczenie ulgi na złe długi w podatku VAT przez wierzyciela więcej ›››
- Podatkowe ujęcie wydatków na zabezpieczenie sieci informatycznej więcej ›››

