26.09.2011 r.
4 min

Stanowisko Ministerstwa Finansów w sprawie barier podatkowych – art. 87 ust. 6 w związku z ust. 2, 2a, 4a-4f ustawy o podatku od towarów i usług

Ekspert KIP

Skopiuj link
26.09.2011r.
4 min

1) faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone, z uwzględnieniem art. 22 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095, z późn. zm.),

2) dokumentów celnych, deklaracji importowej oraz decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34, i zostały przez podatnika zapłacone,

3) importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji

– przy czym przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a, 4a-4f stosuje się odpowiednio.

Przepis ten jest interpretowany zarówno przez aparat skarbowy, jak i sądy administracyjne w ten sposób, że brak zapłaty całej kwoty podatku naliczonego wynikającego z wszystkich faktur dokumentujących nabycie towarów i usług skutkuje, przy braku złożenia zabezpieczenia wskazanego w art. 87 ust. 2a ustawy o VAT, brakiem możliwości przyspieszenia zwrotu do 25 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia.

PKPP Lewiatan zwraca uwagę, że w myśl art. 87 ust. 6 ustawy nie można przyspieszyć zwrotu części kwoty podatku VAT poprzez złożenie zabezpieczenia na część kwoty objętej wnioskiem o zwrot. PKPP Lewiatan sugeruje zmianę przepisów w ten sposób, aby istniała możliwość przyspieszenia zwrotu VAT tylko w części kwoty podatku VAT w terminie 25 dni poprzez zastosowanie zabezpieczenia do tej części zwrotu podatku, a pozostałej części zwrot podatku VAT następowałby wg terminów ogólnych.

W ocenie Ministerstwa Finansów nie jest możliwe wprowadzenie zmiany mającej na celu przyspieszenie zwrotu części kwoty podatku. Należy zauważyć, że przyspieszenie zwrotu podatku uzależnione jest od tego, czy należność z faktur, z których wynika podatek naliczony, została zapłacona. Jednakże z uwagi na system podatku od towarów i usług, nie ma możliwości ustalenia, jaka część zwrotu podatku wynika z faktur, z których należność została zapłacona, a która z faktur niezapłaconych. Należy zauważyć, że zgodnie z podstawowymi zasadami podatku VAT, podatek naliczony co do zasady pomniejsza podatek należny, a tylko ta część podatku naliczonego, która przewyższa podatek należny jest zwracana podatnikowi lub przenoszona do rozliczenia na następny okres rozliczeniowy. Nie ma możliwości ustalenia, z których faktur wynika kwota podatku naliczonego pomniejszającego kwotę podatku należnego, a z których podatek jest zwracany podatnikowi, a także z których faktur wynika kwota nadwyżki podatku naliczonego przenoszona do rozliczenia na następny okres rozliczeniowy.

Dlatego też, zdaniem Ministerstwa Finansów, skrócenie terminu zwrotu podatku do 25 dni uzależniono od tego, czy podatek naliczony (cały) wynika z faktur, z których należność została zapłacona, lub został rozliczony jako podatek należny w deklaracji lub zapłacony w organach celnych w przypadku importu towarów. Ponadto, każde przyspieszenie terminu zwrotu podatku wiąże się z pewnym przesunięciem realizowanych dochodów budżetu państwa i ujemnymi skutkami dla budżetu państwa w roku ich wprowadzenia. Tak więc ewentualne zmiany w zakresie skracania terminu zwrotu podatku muszą być szczególnie analizowane co do zasadności ich wprowadzenia i wpływu na budżet.

Źródło: www.mf.gov.pl