14.10.2013 r.
10 min

Stawka Vat usługi demontażu materiałów budowlanych

Ekspert KIP

Skopiuj link
14.10.2013r.
10 min

Czy dotacja na pokrycie kosztów projektu jest obrotem dla celów VAT?

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w indywidualnej interpretacji z dnia 23 września 2013 r. nr IPTPP1/443-606/13-2/IG rozstrzygnął o wysokości stawki podatkowej dla usługi polegającej na demontażu (usuwaniu) materiałów budowlanych i konstrukcyjnych zawierających azbest w budynkach mieszkalnych (PKOB 11).
Z pytaniem do organu podatkowego zwrócił się Podatnik, który będzie świadczyć usługi polegające wyłącznie na samym demontażu (usuwaniu) eternitu z dachów budynków mieszkalnych i gospodarczych.
Podatnik zadał pytanie, czy usługa polegająca na samym demontażu (usuwaniu) materiałów budowlanych i konstrukcyjnych zawierających azbest z:

1.z budynków gospodarczych, przemysłowych i innych z wyłączeniem budynków mieszkalnych (PKOB 111) jest opodatkowana stawką 23%
2. z budynków mieszkalnych jednorodzinnych jest opodatkowana stawką 8%.

Zdaniem Podatnika dla usług demontażu (usuwania) materiałów zawierających azbest z budynków innych niż mieszkalne właściwą stawką jest stawka 23%, natomiast dla usług demontażu (usuwania) materiałów zawierających azbest z budynków mieszkalnych jednorodzinnych – właściwą jest preferencyjna stawka podatku – 8%.
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi uznał stanowisko Podatnika za prawidłowe w zakresie stawki podatku VAT dla usług demontażu materiałów zawierających azbest z budynków gospodarczych, przemysłowych i innych z wyłączeniem budynków mieszkalnych oraz nieprawidłowe w zakresie stawki podatku VAT dla usług demontażu materiałów zawierających azbest z budynków mieszkalnych jednorodzinnych. Organ wskazał, że stosownie do art. 41 ust. 12 cyt. ustawy, stawkę podatku w wysokości 8% stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym – w myśl ust. 12a powołanego artykułu – rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Z powyższych uregulowań wynika, że budowę, remonty, modernizację, termomodernizację lub przebudowę obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, należy opodatkować preferencyjną – 8% – stawką podatku VAT. Obiektami budownictwa mieszkaniowego są budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 (art. 2 pkt 12 ustawy o VAT).

Zgodnie z powyższym rozporządzeniem w sprawie PKOB, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje następujące grupy: 111 – budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 – budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe oraz 113 – budynki zbiorowego zamieszkania.

Stosownie do § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 247, z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

1.robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
2.robót konserwacyjnych dotyczących:
3.obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
4.lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12
– w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 7 ust. 2 ww. rozporządzenia).
Zwrócić należy uwagę, iż na podstawie § 7 ust. 3 cyt. rozporządzenia, przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się, jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz cyt. rozporządzeń nie definiują pojęcia budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji czy przebudowy, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie ze słownikiem pojęć zawartym w art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U z 2010 r., Nr 243, poz. 1623, z późn. zm.), przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Z kolei w znaczeniu słownikowym (http://sjp.pwn.pl) „remont” oznacza doprowadzenie jakiegoś budynku lub urządzenia do stanu używalności; „montaż” to składanie maszyn, aparatów, urządzeń itp. z gotowych części, a także zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, natomiast „instalacja” oznacza montowanie gdzieś urządzeń technicznych. Przez „modernizację” natomiast rozumie się unowocześnienie i usprawnienie czegoś.

Zgodnie z powołaną wyżej definicją zawartą w § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., przez roboty konserwacyjne rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont. W tym miejscu wskazać należy, iż ww. definicję ustawodawca wprowadził w celu odróżnienia robót konserwacyjnych od remontu. Przez roboty konserwacyjne rozumie się bowiem roboty, które nie polegają na odtworzeniu stanu pierwotnego, ale mają na celu utrzymanie instalacji w dobrym stanie, w celu zabezpieczenia przed szybkim zużyciem się czy też zniszczeniem i dla utrzymania jej w celu użytkowania w stanie zgodnym z przeznaczeniem. Tak więc konserwacją będą prace wykonywane na bieżąco w węższym zakresie niż roboty budowlane określone jako remont.

Podkreślić należy, że pojęcia używane do oznaczenia towaru lub usługi opodatkowanych stawką obniżoną należy interpretować ściśle, zważywszy, że możliwość zastosowania stawki preferencyjnej stanowi odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą towary i usługi opodatkowane są stawką podstawową (art. 41 ust. 1 ustawy). Stosowanie stawki podstawowej ma zatem charakter reguły ogólnej. Dlatego wszelkie wyjątki od tej reguły powinny być interpretowane w sposób ścisły, równocześnie zgodnie z celami realizowanymi przez te odstępstwa oraz zgodnie z zasadą neutralności i powszechności VAT.

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, iż warunkiem zastosowania preferencyjnej 8 % stawki podatku, na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT bądź § 7 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze, zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć robót konserwacyjnych lub budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy obiektów budowlanych lub ich części bądź ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z powyższych przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej 8% stawki podatku.

Usługi polegające na usuwaniu eternitu z dachów budynków, są faktycznie robotami rozbiórkowymi, a wykonywanie tego typu rozbiórek, bez względu na PKOB obiektu, którego dotyczą, nie stanowi dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części ani też robót konserwacyjnych, o których mowa w art. 41 ust. 12 ustawy oraz § 7 ww. rozporządzenia Ministra Finansów. W przypadku rozbiórki dachu budynku, konsekwencją jest likwidacja części obiektu nie zaś jego budowa, przebudowa, remont, czy modernizacja.
Za taką interpretacją przemawia wykładnia celowościowa powołanych przepisów art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług i § 7 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem wskazane tam preferencje, uprawniające do zastosowania obniżonej stawki podatku, dotyczą czynności, które mają na celu budowę, remont, modernizację, termomodernizację, konserwację budynków lub ich dostawy dla zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych społeczeństwa. Celem tym nie będzie natomiast sama rozbiórka dachu takiego obiektu.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej regulacje prawne, należy stwierdzić, iż do robót rozbiórkowych, nie będących czynnościami o których mowa w art. 41 ust. 12 ustawy oraz w § 7 ww. rozporządzenia, nie ma zastosowania stawka podatku od towarów i usług w wysokości 8%. Stawką właściwą dla tych czynności jest stawka podstawowa – 23%. Reasumując, stawką właściwą dla usług polegających na samym demontażu (usuwaniu) eternitu z dachów budynków zarówno mieszkalnych jak i gospodarczych przemysłowych i innych będzie stawka podstawowa – 23%