17.12.2012 r.
5 min

Termin odliczenia podatku z duplikatów faktur

Ekspert KIP

Skopiuj link
17.12.2012r.
5 min

Z pytaniem do organu podatkowego zwrócił się Podatnik, który przedstawił następujący stan faktyczny. W dniu 26.05.2011 r. osoba postronna bez stosownego umocowania pokwitowała u sprzedawcy odbiór dwóch faktur zakupu towarów. Kwitując odbiór wpisała na kopiach faktur datę ich odbioru oraz swoje imię i nazwisko w miejscu „podpis osoby uprawnionej do odbioru faktur”. Nadmienić należy, że osoba odbierająca faktury nie była też pełnomocnikiem współwłaścicieli. Przedmiotowe faktury zostały następnie opłacone przez nabywcę, na rzecz którego towary wynikające z faktur zostały dostarczone. Przedmiotowe faktury nie zostały dostarczone do biura rachunkowego. Po odkryciu braku ww. faktur sprzedawca wystawił duplikaty zagubionych faktur. Podatnik wskazał, że z okoliczności faktycznych wynika, że nie otrzymał oryginałów faktur.

Podatnik zadał pytanie: w rozliczeniu za jaki okres służy nabywcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z zagubionych faktur. Czy w rozliczeniu za okres, w którym otrzymane zostały duplikaty zagubionych faktur, czy w rozliczeniu za okres w którym otrzymane zostały przez osobę postronną oryginały faktur.

Zdaniem Podatnika, prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego może nastąpić w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał duplikaty zagubionych faktur.

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi uznał stanowisko Spółki za prawidłowe. Stosownie do art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Ponadto w myśl art. 86 ust. 13 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Zasady wystawiania faktur VAT i innych dokumentów z nimi zrównanych uregulowane zostały szczegółowo w przepisach, obowiązującego od dnia 28 marca 2011 r. rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

W § 5 ust. 1 cyt. rozporządzenia, zostały zawarte dane które powinna zawierać faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży.

Faktury i faktury korygujące są wystawiane co najmniej w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca (§ 19 ust. 1 cyt. Rozporządzenia).

Na podstawie § 20 ust. 1, ust. 3 i ust. 4 ww. rozporządzenia, jeżeli oryginał faktury lub faktury korygującej ulegnie zniszczeniu albo zaginie, sprzedawca na wniosek nabywcy ponownie wystawia fakturę lub fakturę korygującą, zgodnie z danymi zawartymi w kopii tej faktury lub faktury korygującej. Faktura i faktura korygująca wystawiona ponownie musi dodatkowo zawierać wyraz „DUPLIKAT” oraz datę jej wystawienia. Duplikat faktury i faktury korygującej wystawia się w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca. Z powyższych przepisów wynika, że duplikat jest ponownie wystawioną na wniosek nabywcy fakturą, zawierającą dane zawarte w kopii faktury, której oryginał uległ zniszczeniu albo zaginął, opatrzoną wyrazem „duplikat”. Duplikat faktury i faktury korygującej, ma moc prawną równą fakturze pierwotnej, dokumentuje w ten sam sposób to samo zdarzenie gospodarcze, co faktura pierwotna i stanowi na równi z nią podstawę do odliczenia podatku naliczonego.

Reasumując, duplikat faktury VAT wystawia sprzedawca na wniosek nabywcy wyłącznie w przypadku gdy jej oryginał ulegnie zniszczeniu bądź zaginie.

Mając na uwadze opis sprawy oraz przepisy prawa podatkowego obowiązujące w tym zakresie należy stwierdzić, że skoro faktury pierwotne zaginęły przed odebraniem ich przez Podatnika i nie dokonano obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z oryginałów faktur, a ponadto towary ujęte w duplikatach faktur wykorzystane były wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to Podatnik ma prawo pomniejszyć podatek należny w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymał duplikaty faktur lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, stosownie do art. 86 ust. 10 pkt 1 i ust. 11 ustawy o VAT, o ile nie zachodzą wyłączenia, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zobacz szkolenie: