01.08.2021 r.
4 min

Wydatki na rzecz klientów w kosztach podatkowych

Ekspert KIP

Skopiuj link
01.08.2021r.
4 min

Wśród firmowych wydatków na rzecz klientów wyróżnia się zakup żywności lub usług gastronomicznych. Artykuły spożywcze, a także obiady lub lunche są zapewniane kontrahentom firmy podczas spotkań biznesowych Za koszty uzyskania przychodów uznać można jedynie wydatki na zwyczajowo przyjętym poziomie, o ile nie będą one posiadały charakteru wytworności lub okazałości oraz będą gospodarczo i racjonalnie uzasadnione.

Obecnie organy podatkowe prezentują stanowisko, że nie są wydatkami na cele reprezentacyjne koszty zakupu drobnego poczęstunku (np. artykułów spożywczych: ciastek, kanapek, paluszków), napojów bezalkoholowych (np. kawy, herbaty, wody mineralnej, soków), jak również posiłków (np. lunchów, obiadów, kolacji), niezależnie od miejsca ich podawania (w siedzibie podatnika czy też poza nią), podawanych kontrahentom firmy w trakcie spotkań, na których omawiane są sprawy związane z prowadzoną przez przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Jeśli celem spotkania kierownictwa przedsiębiorstwa z kontrahentami było omówienie strategicznych działań związanych z dalszym funkcjonowaniem przedsiębiorstwa, a nie tylko kreowanie wizerunku firmy, to wówczas wydatek poniesiony na nabycie obiadu i napojów bezalkoholowych serwowanych podczas tego spotkania będzie stanowić koszt uzyskania przychodów. Natomiast, jeśli już dany wydatek nie stanowi kosztu podatkowego, np. prezent i podatnik musi od niego odprowadzić podatek VAT, to kosztem podatkowym może być  VAT należny – w przypadku przekazania lub zużycia przez podatnika towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy (art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o CIT).

Fiskus stał się bardziej elastyczny w kwestii zakupu garniturów do prowadzonej firmy, szczególnie w zawodach prawniczych, w działaniach szkoleniowych. Wydatki na zakup koszul, garniturów, odzieży wierzchniej i trwałe wykonanie na nich logo, spełniają funkcję reklamową, gdyż zmierzają do zwiększenia rozpoznawalności firmy na rynku, co w efekcie może wpływać na zwiększenie przychodów, a tym samym pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami (Dyrektor KIS, sygn.. 0113-KDIPT2-1.4011.41.2019.1.RK). Odzież powinna w wyraźnym miejscu, w sposób trwały, eksponować nazwę firmy  w przeciwnym wypadku wydatki na nią są typowo osobiste” (Dyrektor KIS, sygn.. 0111-KDIB2-3.4010.212.2018.4.PB).

Trudniej obronić w kosztach podatkowych wydatki związane z zakupem biletów dla klientów na mecz, koncert, przedstawienie teatralne, itp. choć niekiedy i tutaj organy są bardziej przychylne. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 19 marca 2014 r. stwierdził, że wydatki poniesione na zakup biletów na imprezy sportowe i kulturalne wydanych dla potencjalnych klientów podatnika, nie mogą być powiązane z konkretnym przychodem uzyskiwanym przez podatnika, jednak przejawiają one związek z prowadzoną przez podatnika działalnością. W konsekwencji zgodził się, że przy spełnieniu ustawowych warunków mogą one stanowić koszt podatkowy.

Mnogość wydatków i możliwości ich skutecznej obrony są duże, to od podatnika zależy jak bardzo będzie chciał naciągnąć linię wzdłuż granicy reprezentacja i reklama do własnych potrzeb.

dr Małgorzata Rzeszutek

doradca podatkowy