- tel.: 42 235 31 95
- fax.: 42 235 31 96
- [email protected]
Zapraszamy do kontaktu
- Akcyza (2)
- Ceny transferowe (6)
- Delegowanie pracowników (6)
- Edukacja finansowa (6)
- Ekologia i ochrona środowiska (12)
- Fakturowanie i KSeF (25)
- IT dla Ciebie (19)
- Kasy rejestrujace (3)
- Microsoft Excel (9)
- Microsoft PowerPoint (2)
- Microsoft Teams (1)
- Microsoft Word (3)
- Narzędzia IT (3)
- Ochrona sygnalistów (3)
- PODATEK CIT (17)
- Podatek PIT (27)
- PODATEK VAT (86)
- Podatki (11)
- Podatki branżowe (17)
- Podatki i procedury podatkowe (6)
- Podróże Służbowe (3)
- PPK (3)
- Prawo cywilne (5)
- Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (4)
- Rachunkowość (8)
- Rozwój osobisty (9)
- Środki Trwałe (14)
- WordPress (1)
- Zatrudnianie cudzoziemców (5)
- ZFŚS (2)
Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług przemieszczenie przez podatnika do Polski towaru, w tym samochodu, zaimportowanego wcześniej do innego państwa UE, stanowi tzw. nietransakcyjne WNT, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy VAT (mówi o tym m.in. interpretacja KIS z 2.01.2018 r., 0111-KDIB3-3.4012.141.2017.1.JS). W myśl art. 103 ust. 4 w zw. z art. 103 ust. 3 ustawy VAT podatnicy dokonujący wewnątrzwspólnotowych nabyć nowych środków transportu lub innych środków transportu, które mają zostać przez nich zarejestrowane na terytorium kraju (bądź też nie podlegają rejestracji, a mają być użytkowane na terytorium kraju), obowiązani są do obliczania i wpłacania VAT należnego z tego tytułu w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.
W przypadku nietransakcyjnego WNT polegającego na tym, że pojazd z kraju trzeciego trafia do portu w kraju unijnym, a następnie jest on transportowany do Polski, nie dochodzi do wystawienia faktury dokumentującej transakcję wewnątrzwspólnotową. Zasada określenia obowiązku podatkowego w WNT na podstawie wystawionej faktury nie ma zastosowania. W takiej sytuacji obowiązek podatkowy z tytułu WNT powstaje zawsze 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dostarczono pojazd z innego państwa członkowskiego na terytorium kraju (przykładowo interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 4 lutego 2015 r., IPTPP2/443-826/14-4/JS).
Podatnik powinien złożyć również informację VAT-23 (art. 103 ust. 5) oraz wykazać przedmiotową transakcję zakupu pojazdu w pliku JPK_VAT. Podstawę opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy VAT, stanowi cena nabycia pojazdu. Jest to wartość, jaka znajduje się na fakturze wystawionej przez sprzedającego, zwiększona o podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, związane z nabyciem (z wyjątkiem kwoty podatku) oraz o wymienione w art. 29a ust. 6 pkt 2 ustawy VAT koszty dodatkowe.
Jak wskazuje Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 3.04.2019 r., 0112-KDIL1-3.4012.60.2019.1.PR: "zapłacone przez Wnioskodawcę cło stanowi element zwiększający podstawę opodatkowania literalnie wskazany w art. 29a ust. 2 pkt 1 u.p.t.u. Także poniesiony przez Wnioskodawcę wydatek w postaci akcyzy pozostaje w ścisłym (bezpośrednim) związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem samochodu i stosownie do art. 29a ust. 2 pkt 1 u.p.t.u. należy go doliczyć do podstawy opodatkowania".
dr Małgorzata Rzeszutekdoradca podatkowy
- Odliczenie VAT przy poniesionych wydatkach w ramach zobowiązań gwarancyjnych więcej ›››
- Weryfikacja cen transferowych w ramach korekty dochodowości więcej ›››
- Zastosowanie ulgi na innowacyjnych pracowników przez podatników ze stratą podatkową więcej ›››
- Rabaty od kontrahentów zagranicznych i ich rozliczenie w podatku VAT więcej ›››
- Raportowanie w systemie SENT po zmianach więcej ›››

