28.11.2011 r.
4 min

Zużycie artykułów spożywczych a VAT

Ekspert KIP

Skopiuj link
28.11.2011r.
4 min

Z pytaniem do organu podatkowego zwróciła się Spółka, która w toku swojej działalności ponosi wydatki z tytułu zakupu artykułów spożywczych na potrzeby sekretariatu i biur, które to artykuły spożywcze są zużywane jako drobne poczęstunki dla klientów odwiedzających Spółkę, szkoleń klientów, podczas akcji promocyjnych, zużywane w trakcie narad pracowniczych, spotkań pracowników poszczególnych działów, w trakcie procesu sporządzania inwentury. Przy nabyciu tych towarów Spółce przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego.

W związku z powyższym Spółka zadała następujące pytanie:

Czy zużycie zakupionych artykułów spożywczych na potrzeby sekretariatu i biur Spółki jako drobne poczęstunki dla klientów odwiedzających Spółkę, zużycie w trakcie narad pracowniczych, spotkań pracowników poszczególnych działów, w trakcie procesu sporządzania inwentury, szkoleń kontrahentów, akcji promocyjnych podlega opodatkowaniu podatkiem należnym na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Spółki takie zużycie nie podlega opodatkowaniu podatkiem należnym na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu uznał stanowisko Spółki za prawidłowe. Dyrektor Izby Skarbowej wskazał, że z art. 7 ust. 2 ustawy wynika, iż opodatkowaniu podlega, zgodnie z pkt 1, przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste ściśle wymienionych osób, a zgodnie z pkt 2 tego przepisu, wszelkie inne darowizny. Skutkiem tak sformułowanych norm prawnych jest przyjęcie, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w trybie art. 7 ust. 2 ustawy, podlega wszelkie przekazanie towarów, natomiast zużycie – tylko na rzecz podmiotów wymienionych w pkt 1 tego przepisu.

Dokonując analizy powołanych powyżej przepisów prawa podatkowego w kontekście przedstawionego opisu stanu faktycznego Dyrektor Izby Skarbowej uznał, iż opodatkowaniu nie podlega zużycie towarów w trakcie narad pracowniczych, spotkań pracowników poszczególnych działów, w trakcie procesu sporządzania inwentury, szkoleń kontrahentów, akcji promocyjnych, bowiem w tym przypadku nie ma miejsca zużycie towarów na cele osobiste pracowników. Ponadto z cytowanego wyżej przepisu art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy wynika, że podlega opodatkowaniu tylko zużycie towarów na rzecz podmiotów wymienionych w tym przepisie. Natomiast nieodpłatne przekazanie towarów w ramach prowadzonej działalności w celu zużycia ich jako drobne poczęstunki dla klientów odwiedzających Spółkę i w trakcie szkoleń kontrahentów nie podlega opodatkowaniu, gdyż bezpośredni beneficjent, którym jest kontrahent spółki jako osoba trzecia nie jest pracownikiem, udziałowcem lub inną osobą wymienioną w art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy.

Mając zatem na uwadze powyższe organ podatkowy stwierdził, iż nieodpłatne zużycie zakupionych artykułów spożywczych na potrzeby sekretariatu i biur Spółki jako drobne poczęstunki dla klientów odwiedzających Spółkę, zużycie w trakcie narad pracowniczych, spotkań pracowników poszczególnych działów, w trakcie procesu sporządzania inwentury, szkoleń kontrahentów, akcji promocyjnych – nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy, bowiem nie służy ono zaspokojeniu celów osobistych pracowników i związane jest wyłącznie z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz w stosunku do kontrahentów nie dochodzi do zużycia przez krąg podmiotów wymienionych w tym przepisie.