21.01.2013 r.
16 min

Zwrot podatku VAT naliczonego w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej - szczególna procedura

Ekspert KIP

Skopiuj link
21.01.2013r.
16 min

Podstawy prawne:

  • DYREKTYWA RADY 2008/9/WE z dnia 12 lutego 2008 r. określająca szczegółowe zasady zwrotu podatku od wartości dodanej, przewidzianego w dyrektywie 2006/112/WE, podatnikom niemającym siedziby w państwie członkowskim zwrotu, lecz mającym siedzibę w innym państwie członkowskim (Dz. U. UE L.08.44.23)
  • ROZPORZĄDZENIE RADY (UE) NR 904/2010 z dnia 7 października 2010 r. w sprawie współpracy administracyjnej oraz zwalczania oszustw w dziedzinie podatku od wartości dodanej (wersja przekształcona) (Dz. U. UE L.10.268.1)
  • USTAWA z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług tekst jednolity z dnia 29 lipca 2011 r. (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054)
  • ROZPORZĄDZENIE Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wniosków o zwrot podatku od wartości dodanej naliczonego w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Wspólnoty Europejskiej (Dz. U. Nr 224, poz. 1800)

Przywołane podstawy prawne – z wyjątkiem Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wniosków o zwrot podatku od wartości dodanej naliczonego w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Wspólnoty Europejskiej – odnoszącego się wyłącznie do polskich podatników – przewidują dwie odrębne procedury rozpatrywania wniosków o zwrot podatku VAT w zależności, czy wnioski będą składane przez polskich podatników, czy też będą składane przez podatników zagranicznych i realizowane przez Drugi Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście.

Państwo członkowskie siedziby

Państwem członkowskim siedziby dla polskiego podatnika jest zawsze Rzeczpospolita Polska.

Państwo członkowskie zwrotu

Państwem członkowskim zwrotu dla polskiego podatnika jest państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym podatnik ubiega się o zwrot podatku od wartości dodanej.

Sytuacje, gdy polskiemu podatnikowi przysługuje zwrot podatku od wartości dodanej

Zwrot podatku od wartości dodanej przysługuje przy nabyciu na terytorium państwa członkowskiego zwrotu towarów i usług, albo w odniesieniu do towarów, które były importowane na terytorium tego państwa członkowskiego, jeżeli towary te i usługi podatnik wykorzystywał do wykonywania takich czynności, które uprawniają do zmniejszenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Podatnicy, którzy mają prawo ubiegać się o zwrot podatku od wartości dodanej

O zwrot podatku od wartości dodanej mogą ubiegać się podatnicy, którzy w okresie, do którego odnosi się wniosek:

  • w państwie członkowskim zwrotu, na terytorium którego nabywali towary i usługi lub dokonywali importu do tego państwa członkowskiego, nie mieli ani siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, z których wykonywaliby transakcje gospodarcze albo, w przypadku braku siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, nie mieli tam stałego miejsca zamieszkania ani zwykłego miejsca pobytu,
  • byli podatnikami, o których mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług,
  • nie dokonywali wyłącznie dostaw towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku (poza transakcjami, o których mowa w art. 86 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług),
  • nie byli zwolnieni od podatku na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług.

Adresat wniosku o zwrot podatku od wartości dodanej:

Adresatem wniosku jest administracja podatkowa państwa członkowskiego zwrotu. Wniosek składa się za pośrednictwem właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego.

Naczelnik urzędu skarbowego właściwy do złożenia wniosku o zwrot podatku od wartości dodanej przez podatnika

Właściwość naczelnika urzędu skarbowego ustala się według zasad uregulowanych w art. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Udział pełnomocnika w procedurze zwrotu podatku od wartości dodanej

Podatnik ma prawo ubiegać się o zwrot podatku za pośrednictwem pełnomocnika (reprezentanta). Składa wówczas pełnomocnictwo w tym samym urzędzie skarbowym, w którym składa wniosek o zwrot podatku. W przypadku niniejszej procedury nie ma zastosowania pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej (UPL-1).

Możliwości otrzymania informacji o sposobie rozpatrywania wniosków przez poszczególne państwa członkowskie zwrotu

Szczegółowe informacje dotyczące wymagań w zakresie rozpatrywania wniosków w poszczególnych państwach członkowskich UE są dostępne na stronie internetowej:
www. finanse.mf.gov.pl (zakładka e-Deklaracje > katalog Instrukcje > dział Instrukcje związane ze zwrotem podatku od wartości dodanej (VAT-REF) > plik „Lista preferencji VAT-Refund / List of preferences VAT-Refund”).

Możliwości otrzymania informacji na temat organów administracji podatkowych rozpatrujących wnioski o zwrot podatku w poszczególnych państwach członkowskich zwrotu

Informacje o organach administracji podatkowych w poszczególnych państwach członkowskich zwrotu znajdują się na stronie internetowej: www.finanse.mf.gov.pl (zakładka e -Deklaracje > katalog Instrukcje > dział Instrukcje związane ze zwrotem podatku od wartości dodanej (VAT-REF) > plik „Punkty kontaktowe w państwach członkowskich zwrotu
w sprawie wniosków o zwrot podatku od wartości dodanej”).

Dostęp do interaktywnego formularza wniosku o zwrot podatku od wartości dodanej (VAT) naliczonego w innym państwie członkowskim (VAT-REF)

Interaktywny formularz (VAT-REF) można pobrać na stronie internetowej Ministerstwa Finansów: www.finanse.mf.gov.pl (zakładka e-Deklaracje > dział Formularze interaktywne dla dokumentów składanych drogą elektroniczną > katalog VAT).

Prawidłowy sposób złożenia wniosku o zwrot podatku od wartości dodanej

Wniosek należy złożyć przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, przez system e-Deklaracje dostępny na stronie internetowej: www.finanse.mf.gov.pl – to jedyna skuteczna metoda złożenia wniosku. Szczegółowe informacje o prawidłowym sposobie wypełnienia wniosku zawiera broszura objaśniająca krok po kroku sposób jego wypełnienia, dostępna na stronie internetowej Ministerstwa Finansów: www.finanse.mf.gov.pl (zakładka e -Deklaracje > katalog Instrukcje > dział Instrukcje związane ze zwrotem podatku od wartości dodanej (VAT-REF) > plik „Instrukcja wypełniania wniosku o zwrot podatku od wartości dodanej (VAT) naliczonego w innym państwie członkowskim (VAT-REF) / Manual for filling in application for refund of the value added tax (VAT) payable in an other member state (VAT-REF)”).

Termin uznawany za datę złożenia wniosku – przyjęcie wniosku przez system e-Deklaracje

Wniosek zostanie przyjęty przez system e-Deklaracje, po poprawnym wypełnieniu.

Dla każdego złożonego wniosku, spełniającego wymagane warunki, system e-Deklaracje automatycznie wystawi Urzędowe Poświadczenie Odbioru (tzw. „UPO”). Jest ono jednocześnie: dowodem złożenia wniosku i potwierdzeniem terminu jego złożenia. Na potwierdzeniu „UPO” znajduje się też numer wniosku, pod którym został on zarejestrowany i pod którym będzie przekazany do realizacji do państwa członkowskiego zwrotu.

Odrzucenie wniosku przez system e-Deklaracje

Jeżeli system e-Deklaracje odrzuci wniosek, podatnik otrzyma komunikat o przyczynie odrzucenia. System automatycznie wskaże mu też miejsca, tj. pozycje, które zostały wypełnione błędnie lub pozostały niewypełnione. W tej sytuacji, wnioskodawca powinien dokonać koniecznych poprawek i ponownie przesłać wniosek.

Obowiązek podania adresu e-mail we wniosku o zwrot

Cała korespondencja dotycząca realizacji wniosku o zwrot podatku od wartości dodanej jest prowadzona drogą elektroniczną. Warunek prowadzenia korespondencji w formie elektronicznej wprowadziły przepisy unijne wdrożone w ustawie o podatku od towarów i usług po to, by ułatwić i uprościć podatnikom uzyskiwanie zwrotu podatku od wartości dodanej. Adres e-mail to forma kontaktu, za pomocą której urząd skarbowy oraz administracja podatkowa państwa członkowskiego zwrotu będzie korespondować z podatnikiem w związku z realizacją jego wniosku.

We wniosku należy podać tradycyjny adres pocztowy, pomimo że korespondencja związana z obsługą wniosku odbywa się elektronicznie

Kompletne dane adresowe podatnika, w sposób wiarygodny identyfikują go jako wnioskodawcę ubiegającego się o zwrot podatku, dlatego zamieszczenie tych danych jest konieczne. Podatnik podatku od towarów i usług będący osobą fizyczną powinien podać swój adres zamieszkania, a podatnik niebędący osobą fizyczną, adres swojej siedziby.

Obowiązki polskich urzędów skarbowych w procesie realizacji wniosków o zwrot podatku od wartości dodanej

Główne obowiązki polskich urzędów skarbowych, w procesie realizacji wniosków o zwrot podatku od wartości dodanej kierowanych do poszczególnych państw członkowskich zwrotu, polegają na weryfikacji poprawności formalnej wniosków oraz ich przesłaniu do właściwego państwa członkowskiego zwrotu, który z kolei dokonuje ich realizacji. Zgodnie z art. 89 ust. 1 i ustawy o podatku od towarów i usług polska administracja podatkowa ma obowiązek sprawdzić, czy podatnik w okresie, którego dotyczy wniosek, był uprawniony do uzyskania zwrotu podatku od wartości dodanej, a zatem czy:

  1. był podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ww. ustawy;
  2. nie dokonywał wyłącznie dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku innych niż transakcje, do których stosuje się art. 86 ust. 9 ww. ustawy;
  3. nie był zwolniony od podatku na podstawie art. 113 ww. ustawy.

Jeżeli urząd skarbowy potwierdzi uprawnienia podatnika do ubiegania się o zwrot podatku od wartości dodanej, to przekaże wniosek do państwa członkowskiego zwrotu w ciągu 15 dni kalendarzowych od daty otrzymania wniosku.

Działania podejmowane przez urząd skarbowy w przypadku odmowy przekazania wniosku do administracji podatkowej państwa członkowskiego zwrotu

Jeżeli weryfikacja uprawnień wnioskodawcy do ubiegania się o zwrot podatku przebiegnie niepomyślnie, naczelnik urzędu skarbowego wyda postanowienie o nieprzekazaniu wniosku do państwa członkowskiego zwrotu. Postanowienie zostanie doręczone wnioskodawcy pocztą tradycyjną na adres wskazany we wniosku, jednocześnie, na adres e-mail podany we wniosku, będzie przesłana informacja o wydaniu postanowienia.

Termin złożenia wniosku o zwrot podatku

Termin na złożenie wniosku jest nieprzekraczalny. Wniosek musi być złożony nie później niż do 30 września roku następującego po roku podatkowym, którego wniosek dotyczy.

Waluta, którą należy wpisać we wniosku

We wniosku należy wpisać walutę obowiązującą w państwie członkowskim zwrotu oraz walutę wskazanego we wniosku rachunku bankowego. Informacja na temat walut obowiązujących w poszczególnych państwach członkowskich UE jest dostępna na stronie internetowej Ministerstwa Finansów: www.finanse.mf.gov.pl (zakładka e-Deklaracje > katalog Instrukcje > dział Instrukcje związane ze zwrotem podatku od wartości dodanej (VAT-REF) > plik „Lista preferencji VAT-Refund / List of preferences VAT-Refund”).

Dokumenty, które należy złożyć z wnioskiem o zwrot podatku

W sytuacji, gdy państwo członkowskie zwrotu wymaga, aby do wniosku dołączyć faktury i dokumenty celne potwierdzające poniesione wydatki w okresie, którego dotyczy wniosek, należy to zrobić w formie elektronicznej. Rodzaje załączników do wniosku są określane przez państwo członkowskie zwrotu. Wymagania państw członkowskich UE w tym zakresie można znaleźć na stronie internetowej: www.finanse. mf. gov.pl (zakładka e-Deklaracje > katalog Instrukcje > dział Instrukcje związane ze zwrotem podatku od wartości dodanej (VAT-REF) > plik „Lista preferencji VAT-Refund / List of preferences VAT-Refund”).

Forma przesłania dokumentów, które należy dołączyć do wniosku

Dokumenty należy umieścić w jednym załączniku, który spełnia następujące wymagania:

  • ma postać archiwum ZIP o wielkości nieprzekraczającej 5 MB,
  • zawiera pojedyncze pliki kopii faktur i dokumentów celnych, zeskanowanych w jednym z trzech formatów: PDF, TIFF, JPEG,
  • poszczególne pliki powinny być zeskanowane w jakości 200 dpi., nieszyfrowane i niezabezpieczone hasłem,
  • pliki powinny być wysłane jednocześnie z wnioskiem.

Wnioski niespełniające wymogów technicznych będą odrzucone przez system.

Sytuacje, gdy administracja podatkowa państwa członkowskiego zwrotu będzie kontaktować się z podatnikiem

Administracja podatkowa państwa członkowskiego zwrotu może kontaktować się z podatnikiem, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, między innymi w następujących sytuacjach:

  • gdy przekaże potwierdzenie daty otrzymania wniosku o zwrot podatku od wartości dodanej,
  • gdy zażąda informacji i dalszych dodatkowych informacji dotyczących złożonego wniosku,
  • gdy przekaże decyzję o sposobie załatwienia wniosku.

Termin, w jakim podatnik powinien otrzymać decyzję o sposobie załatwienia swojego wniosku

Państwo członkowskie zwrotu zawiadamia wnioskodawcę o decyzji co do przyjęcia lub odrzucenia wniosku w terminie 4 miesięcy od dnia jego otrzymania. Jeżeli administracja podatkowa państwa członkowskiego zwrotu zażąda dodatkowych informacji a następnie dalszych dodatkowych informacji, decyzja powinna być wydana:

  • do 6 miesięcy od dnia otrzymania wniosku, w przypadku żądania dodatkowych informacji,
  • do 8 miesięcy od dnia otrzymania wniosku, w przypadku żądania dalszych dodatkowych informacji.

Wycofanie wniosku o zwrot podatku

Wycofanie złożonego wniosku nie jest możliwe. Można dokonać korekty złożonego wniosku, jednakże nie wszystkie państwa członkowskie UE akceptują korekty wniosków. Informacje o tym, które państwa członkowskie UE przyjmują korekty wniosków, są dostępne na stronie internetowej: www.finanse.mf.gov.pl (zakładka e-Deklaracje > katalog Instrukcje > dział Instrukcje związane ze zwrotem podatku od wartości dodanej (VAT-REF) > plik „Lista preferencji VAT-Refund / List of preferences VAT-Refund”).

Informacje na temat sposobu wykonania korekty wniosku

Szczegółowe informacje na temat sposobu dokonywania korekty wniosku są dostępne na stronie internetowej: www.finanse.mf.gov.pl (zakładka e -Deklaracje > katalog Instrukcje > dział Instrukcje związane ze zwrotem podatku od wartości dodanej (VAT-REF) > plik „Instrukcja wypełniania wniosku o zwrot podatku od wartości dodanej (VAT) naliczonego w innym państwie członkowskim (VAT-REF) / Manual for filling in application for refund of the value added tax (VAT) payable in an other member state (VAT-REF)”).

Dlaczego we wniosku warto podać nr telefonu?

Podanie numeru telefonu ma na celu ułatwienie kontaktu urzędu skarbowego z podatnikiem aby jak najszybciej wyjaśnić ewentualne nieścisłości we wniosku.

Źródło: www.mf.gov.pl

Zobacz szkolenie: