- tel.: 42 235 31 95
- fax.: 42 235 31 96
- [email protected]
Zapraszamy do kontaktu
- BHP (1)
- Branża budowlana i deweloperska (2)
- Ceny transferowe (9)
- CIT (27)
- Delegowanie pracowników (5)
- Fakturowanie VAT (12)
- Gospodarka odpadami (13)
- Inwentaryzacja (1)
- IT dla Ciebie (8)
- JPK VAT (2)
- Kasy rejestrujące (5)
- Kontrole podatkowe (3)
- Ochrona sygnalistów (1)
- Ochrona środowiska (13)
- PIT (30)
- Podatek od nieruchomości (2)
- Podatek VAT w jednostkach sektora publicznego (3)
- Podatki (13)
- Podróże Służbowe (5)
- Polski Ład (11)
- Pracownicze Plany Kapitałowe (8)
- Prawo cywilne (7)
- Rachunkowość (5)
- Raportowanie schematów podatkowych (5)
- Rozwój osobisty (11)
- Split payment (3)
- Szkolenia dla ochrony zdrowia (8)
- Środki Trwałe (12)
- VAT (86)
- VAT dla Lasów Państwowych (1)
- VAT w branży budowlanej (2)
- VAT w obrocie międzynarodowym (8)
- VAT w przedsiębiorstwach wodociągowo-kanalizacyjnych (1)
- Zarządzanie i rozwój (2)
- Zatrudnianie cudzoziemców (11)
- ZFŚS (3)
Naczelny Sąd Administracyjny 21 lutego 2022 r. podjął uchwałę, sygn. akt III FPS 2/21, w której wskazał: „Dodatnia wartość firmy (tzw. goodwill), rozumiana jako nadwyżka ceny nabycia nad wartością rynkową składników majątkowych przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, nie stanowi prawa majątkowego w rozumieniu art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 111 ze zm.)”. Powyższy wyrok wskazuje, że wartość firmy nie może zostać uznana za prawo majątkowe podlegające opodatkowaniu PCC. Podatnik nie powinien uwzględniać w podstawie opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych dodatniej wartości firmy (tzw. goodwill) wykreowanej w wyniku transakcji, tj. różnicy pomiędzy ceną, którą podatnik zapłaci za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, a wartością rynkową składników majątkowych składających się na tę zorganizowaną część.
Dodatnią wartość firmy (goodwill) mogą więc tworzyć np. niematerialne aktywa, jak dochodowość, lokalizacja, organizacja marketingu, reputacja, baza klientów, pozycja na rynku. Wartość firmy jest tym większa, im wyżej nabywca przedsiębiorstwa ocenia perspektywy jego dalszego sukcesu rynkowego. W ujęciu bilansowym, art. 33 ust. 4 ustawy o rachunkowości stanowi, iż wartość firmy to różnica między ceną nabycia określonej jednostki lub zorganizowanej jej części a niższą od niej wartością godziwą przejętych aktywów netto. Jeżeli cena nabycia jednostki lub zorganizowanej jej części jest niższa od wartości godziwej przejętych aktywów netto, to różnica stanowi ujemną wartość firmy. W praktyce gospodarczej może dojść do sytuacji, w której w zależności od wartości firmy, tj. istniejącego stanu faktycznego, ostateczna cena przedsiębiorstwa będzie mniejsza, większa lub równa wartości rynkowej poszczególnych składników majątkowych wchodzących w jego skład.
Natomiast podatkowo, dodatnia różnica pomiędzy ceną nabycia odpowiadającą wartości rynkowej zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a wartością rynkową poszczególnych nabywanych aktywów, pomniejszonych o przejęte długi (o ile nie zostały uwzględnione w cenie nabycia), stanowić będzie wartość początkową wartości firmy (tzw. goodwill), od której nabywca będzie mógł dokonywać odpisów amortyzacyjnych na podstawie art. 16b ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT. ( co wskazują organy podatkowe w wydawanych interpretacjach, m.in. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z 16 grudnia 2021 r. 0111- KDIB2-1.4010.465.2021.2.BJ, z 22 października 2019 r. 0111-KDIB1-3.4010.432.2019.1.BM, z 27 listopada 2018 r. 0111- KDIB1-1.4010.392.2018.1.ŚS).
dr Małgorzata Rzeszutekdoradca podatkowy
- Skutki podatkowe wywozu towaru do oszusta podszywającego się pod kontrahenta więcej ›››
- Rozliczenie ulgi na złe długi w podatku VAT przez wierzyciela więcej ›››
- Podatkowe ujęcie wydatków na zabezpieczenie sieci informatycznej więcej ›››
- Spółki komandytowe a strategie podatkowe więcej ›››
- Stawka VAT w eksporcie towarów za pośrednictwem platformy sprzedażowej więcej ›››

