29.05.2022 r.
3 min

Firmowe wydatki z okazji Dnia Dziecka

Ekspert KIP

Skopiuj link
29.05.2022r.
3 min

Organizowanie imprez plenerowych dla dzieci z domów dziecka w ramach promocji i reklamy często jest środkiem zmierzającym do wzrostu sprzedaży produktów firmy, a tym samym istnieje związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy ponoszonymi kosztami, a przychodami. Wydatki tego rodzaju – co do zasady – przyczyniają się do podnoszenia efektywności sprzedaży produktów przedsiębiorstwa, mogą więc stanowić koszt uzyskania przychodów. Wydatki na reklamę (promocję) mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w pełnej wysokości (niezależnie od charakteru reklamy: publicznej, czy też niepublicznej), pod warunkiem jednak, że zostają spełnione przesłanki wymienione w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W szczególności firmy ponoszą koszty związane z organizacją imprezy otwartej w której uczestniczą obecni i przyszli potencjalni klienci wraz ze swoimi dziećmi. W ramach imprez organizowane są różnego rodzaju atrakcje dla najmłodszych uczestników w postaci gier i zabaw, a w miejscu, w którym odbywa się impreza eksponowane są w widocznych miejscach emblematy marki i rodzajów oferowanych przez firmy towarów (np. samochodów czy innych ruchomości). Prezentowane towary zwykle ustawione są w widocznych eksponowanych miejscach. Klienci w czasie trwania imprezy, powinni móc zapoznać się z informacjami dotyczącymi nowości w ofercie oraz mogli obejrzeć towary. Dla wszystkich uczestników imprezy firmy zwykle oferują także drobny poczęstunek.

Istotnym elementem, o którym warto pamiętać w aspekcie reklamy marki jest reklama wydarzenia w mediach społecznościowych. Firmy, zapewniając dzieciom klientów określone atrakcje podczas imprezy, powiązane z promocją marki, nagłaśniają ten fakt w mediach. Jest to więc pewnego rodzaju zachęta dla klientów do przyjścia na event, w którym dzieci mogą skorzystać z atrakcji typu dmuchany zamek, zjeżdżalnia, itp. W dobie dzisiejszego rynku i szeroko rozumianej konkurencji powyższe działania wpisują się już w kanon działalności marketingowej.

Obecnie firmy wykorzystują każdą okazję, aby zapoznać klienta ze swoją ofertą i w delikatny sposób przekonać go do zakupu danego towaru, jest to nowoczesny marketing, który obecnie stanowi standard na rynku. Organy podatkowe potwierdzają więc możliwość kwalifikacji tych wydatków jako koszty uzyskania przychodu, w ramach działań reklamowych, w wydawanych interpretacjach, m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w Interpretacji Indywidualnej z dnia 21 kwietnia 2009 r. (sygn. IBPB1/2/423W-45/09/MS), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w Interpretacji Indywidualnej z dnia 21 czerwca 2003 r. (sygn. ITPB3/423-184/08/MK), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 3 września 2015 r., sygn. IPPB5/4510-736/15-2/AK.

dr Małgorzata Rzeszutek

doradca podatkowy