Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2.000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT pozwala zatem wyodrębnić dwie grupy konkursów, do których może mieć zastosowanie omawiane zwolnienie.
Pierwsza grupa konkursów to konkursy organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja). Zatem, aby przedmiotowe zwolnienie miało zastosowanie, spełnione muszą zostać łącznie trzy warunki:
- organizatorem konkursu musi być środek masowego przekazu,
- podmiotem emitującym (ogłaszającym) konkurs musi być środek masowego przekazu,
- jednorazowa wartość wygranej nie może przekroczyć kwoty 2.000 zł.
Wątpliwości powiększa fakt, że ustawa o PIT nie definiuje pojęcia „środki masowego przekazu”. Również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia. Dostępne definicje słownikowe pojęcia „środki masowego przekazu” określają to pojęcie w różnych aspektach. Wskazują one, że są to środki komunikowania masowego, więc z jednej strony do środków masowego przekazu zaliczają zarówno urządzenia techniczne służące tej komunikacji posługujące się w przekazie obrazami, dźwiękami, słowem pisanym (np. gazeta, telewizja satelitarna, odbiornik radiowy, social media), z drugiej zaś jako środki masowego przekazu wskazują instytucje zajmujące się przekazywaniem informacji z wykorzystaniem tychże urządzeń technicznych.
Aby skorzystać ze zwolnienia, w przedsięwzięciu, które organizuje podatnik muszą wystąpić elementy niezbędne do uznania go za konkurs. Uczestnicy konkursu powinni pomiędzy sobą rywalizować, a konkurs ma prowadzić do wyłonienia zwycięzców, na podstawie określonych kryteriów w regulaminie konkursu, natomiast podatnik będzie ponosił ciężar ekonomiczny przyznawanych nagród. Wówczas płatnik, zwolniony będzie z obowiązku naliczenia, pobrania i przekazania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wartości przyznanych nagród do wysokości wskazanej w ustawie.
dr Małgorzata Rzeszutek
doradca podatkowy