- tel.: 42 235 31 95
- fax.: 42 235 31 96
- szkolenia@izbapodatkowa.pl
Zapraszamy do kontaktu

Większość przedsiębiorstw uważa, że schematy podatkowe ich nie dotyczą – w rzeczywistości jest inaczej! Przepisy już obowiązują, a pierwszym terminem granicznym był koniec czerwca 2019, przy czym część obowiązków może dotknąć podatników już teraz. 1 stycznia 2019 roku weszły w życie przepisy w zakresie przekazywania Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o schematach podatkowych. Pojęcie schematu podatkowego jest definiowane przez Ministerstwo Finansów niezwykle szeroko, w związku z czym obowiązek raportowania dotyczyć może niemal każdego przedsiębiorcy.
W praktyce wiele często spotykanych sytuacji może rodzić dla firmy obowiązek raportowania schematów podatkowych. Powstaje bowiem szereg pytań, np.: Czy przekwalifikowanie stosunku pracy pracownika z umowy o pracę na kontrakt realizowany w ramach samozatrudnienia to schemat podatkowy? Być może do raportowania zobowiązuje podatnika już sama zmiana oferty łącząca np. kilka produktów czy usług w jeden zestaw - opodatkowany według niższej stawki VAT? Czy przekształcenie spółki kapitałowej w spółkę osobową może zostać uznane za schemat podatkowy?
Zapraszamy Państwa na szkolenie, które rozwieje te i wiele innych wątpliwości, jakie rodzą się w związku z wejściem w życie nowych przepisów. Wprowadzają one dotkliwe sankcje w postaci kar finansowych oraz zakazów prowadzenia działalności, nie tylko za niewdrożenie procedur MDR, ale także za niedopełnienie obowiązków raportowych. Nowelizacja nakłada obowiązek wprowadzenia wewnętrznej procedury w zakresie przeciwdziałania niewywiązywaniu się z obowiązku przekazywania informacji o schematach podatkowych (procedura MDR) w stosunku do części podmiotów uczestniczących w tworzeniu czy realizacji schematu podatkowego.
Celem szkolenia jest omówienie wprowadzonej instytucji raportowania, określenie kogo dotyczą nowe przepisy, wskazanie obowiązków ciążących na firmach oraz sposobów ich realizacji. W trakcie szkolenia omówiony zostanie także zakres i sposób wdrożenia wewnętrznej procedury MDR.
Prowadzący: | Termin szkolenia: |
Michał Gabrysiak | |
Ekspert z zakresu krajowego i międzynarodowego prawa podatkowego i Partner w spółce doradztwa podatkowego Tax Support Center Sp. z o.o. Wieloletni pracownik renomowanych spółek doradztwa podatkowego (BIG 4), a także kierownik działu podatków Grupy PPG. Absolwent Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Posiadający wieloletnie doświadczenie w stosowaniu prawa podatkowego na wszelkich płaszczyznach biznesu. Wieloletni i doświadczony wykładowca oraz trener wielu renomowanych firm. Autor licznych publikacji publikowanych m.in. w Rzeczpospolitej, pozycjach wydawnictwa Difin, Presscom WoltersKluwer i innych. Specjalizuje się w zagadnieniach z zakresu podatku VAT, wszelkich kwestiach dotyczących cen transferowych, a także różnorakich przekształceniach i reorganizacjach wewnątrz grup kapitałowych. + czytaj więcej |
Program szkolenia obejmuje następujące zagadnienia:
I. Wstęp:
- Cel wprowadzenia przedmiotowych regulacji i podstawy prawne ich stosowania.
- Czy krajowy zakres obowiązków w zakresie raportowania jest równie szeroki, jak w regulacjach unijnych?
- Czy podobne obowiązki mają podatnicy również w innych krajach?
- Pierwsze wyjaśnienia Ministra Finansów.
- Czy TSUE może kwestionować brzmienie polskich przepisów, a możliwość wycofania się z przedmiotowych przepisów MDR?
II. Co należy raportować?
- Jak należy rozumieć schemat podatkowy:
- krajowy,
- transgraniczny,
- standaryzowany.
- W jakich przypadkach obowiązek raportowania nie powstanie:
- w przypadku bieżącego doradztwa podatkowego, audytów i przeglądów,
- w związku z realizacją szkoleń lub literaturą przedmiotu.
- Które schematy są objęte raportowaniem?
- Spotkanie z podatnikiem, rozmowy telefoniczne z podatnikiem a obowiązek raportowania?
- Jakie podmioty należy uznać za kwalifikowane?
- Powstanie obowiązku a moment raportowania.
III. Jakie podmioty zobowiązane są do raportowania.
- Definicja pojęcia „Promotor”,
- Definicja pojęcia „Korzystający”,
- Definicja pojęcia „Wspomagający”.
- Obowiązki w zakresie raportowania każdego z ww. podmiotów.
IV. Zasady raportowania schematów do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej:
- W jakim terminie należy wypełnić obowiązki w zakresie raportowania?
- Zmiana terminów raportowania w ramach tzw. „tarczy antykryzysowej” w 2020 r.
- Raportowanie wstecz, tj. czy obowiązkiem raportowania są również objęte wcześniejsze okresy?
- Przykładowe zakresy informacji wymagających raportowania.
- W jaki sposób należy realizować obowiązek raportowania? – narzędzia przygotowane przez Ministerstwo Finansów.
- Zasady raportowanie przez Promotora.
- Zasady raportowanie przez Korzystającego.
- Zasady raportowanie przez Wspomagającego.
- Czy tajemnica zawodowa dotyczy obowiązku przekazania informacji.
- Jakie dane i informacje należy posiadać aby wypełnić obowiązki raportowania.
- Możliwe sankcje administracyjne i karne przewidziane za niewłaściwe wypełnienie obowiązków w zakresie raportowania.
V. Wewnętrzna procedura raportowania schematów:
- Jakie podmioty musza wprowadzić taką procedurą?
- Jak zbudować taką procedurę i co powinna ona zawierać?
- Czy wprowadzenie procedury daje jakieś korzyści, ogranicza ryzyka itp.?
VI. Zmiany planowane na rok 2020:
- obowiązek ponownego zaraportowania schematów podatkowych transgranicznych wdrożonych do 31 marca 2020 r.
- Zmiana struktury potwierdzenie nadania NSP.
- Rozszerzenie jednej z cech rozpoznawczych.
- Pozostałe zmiany techniczne.
490,00 zł netto (602,70 zł brutto) cena zawiera 23% VAT,
490,00 zł zw. z VAT dla opłacających szkolenie w 70% lub całości ze środków publicznych
Cena obejmuje:
- dostęp do szkolenia online w czasie jego trwania (na żywo);
- autorskie materiały szkoleniowe;
- imienny certyfikat uczestnictwa.
- możliwość zadawania pytań w trakcie szkolenia i zaraz po zakończeniu części merytorycznej;
- niewielkie grupy – pozwala to prowadzącemu na bardziej indywidualne potraktowanie tematów zgłaszanych przez uczestników;
- materiały merytoryczne wysyłane do uczestników przed szkoleniem, co ułatwia aktywny i efektywny udział w nim;
- aktualność – reagujemy na bieżąco na wszystkie istotne zmiany w przepisach, a nawet na projekty ustaw;
- certyfikat ukończenia szkolenia wysyłany w formie elektronicznej w ciągu 5 dni roboczych po jego zakończeniu.


Warunki techniczne uczestnictwa w szkoleniu:
- stabilny dostęp do Internetu;
- podłączone głośniki lub słuchawki;
- włączona głośność w komputerze;
- instalacja oprogramowania do obsługi transmisji.




