13.11.2020 r.
6 min

Zmiany w kasach rejestrujących

Ekspert KIP

Skopiuj link
13.11.2020r.
6 min

Rozporządzenie w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących m.in. wskazuje jakie czynności są zwolnione z tego obowiązku oraz określa warunki korzystania ze zwolnień.

Ponieważ od 1 lipca 2020 r. czynności dla celów obniżonych stawek VAT są identyfikowane za pomocą nowych klasyfikacji statystycznych PKWiU 2015 oraz Nomenklatury scalonej (CN) Ministerstwo Finansów postanowiło dostosować do ww. klasyfikacji również te czynności, które są wymienione w ww. rozporządzeniu z dnia 28 grudnia 2018 r.

Z końcem grudnia 2020 r. straci moc § 3a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), zgodnie z którym: do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług w zakresie przypadków, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. f i lit. g ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106), załączniku nr 15 do tej ustawy oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 111 ust. 8 tej ustawy, Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) stosuje się do dnia 31 grudnia 2020 r. Dlatego też Ministerstwo Finansów chce wprowadzić od 1 stycznia 2021 r. zmianę przepisów ww. rozporządzenia z dnia 28 grudnia 2018 r. wydanego na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy o VAT. Pozostałe zmiany dotyczące PKWiU, o których mowa w§ 3a rozporządzenia PKWiU, mają być wprowadzone od 1 stycznia 2021 r. ustawą o zmianie ustawy o VAT nazwaną Slim VAT.

W związku z powyższym w rozporządzeniu w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2021 r. towary mają być klasyfikowane wg kodów CN, natomiast usługi będą klasyfikowane wg PKWiU 2015. Dotyczyć to ma zarówno towarów i usług wskazanych w treści rozporządzenia, jak i w treści załącznika do rozporządzenia. Ponieważ jednak czynności wymienione w rozporządzeniu klasyfikowane obecnie na podstawie PKWiU 2008 będą klasyfikowane na podstawie PKWiU 2015 albo CN może się okazać, że zakres wymienionych tam czynności nie pokrywa się z zakresem czynności po zmianie klasyfikacji. Wobec powyższego możliwe będą przypadki, gdy pewne czynności objęte zwolnieniami (albo obowiązkowy ewidencjonowaniem – § 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień) po zmianach nie będą zwolnione z obowiązku ewidencjonowania (albo też nie będą objęte obowiązkowym ewidencjonowaniem na podstawie § 4 tego rozporządzenia). Dokładną analizę tych czynności będzie można przeprowadzić po opublikowaniu zmiany w Dzienniku Ustaw.

Ponadto w projekcie rozporządzenia proponuje się uchylenie się § 6 i § 7 rozporządzenia z dnia 28 grudnia 2018 r. Zgodnie z brzmieniem uchylanego § 6 rozporządzenia, podatnicy są obowiązani do rozpoczęcia ewidencjonowania w terminach określonych w § 5 przy zastosowaniu co najmniej 1/5 (w zaokrągleniu w górę do liczb całkowitych) liczby kas rejestrujących, zgłoszonych przez podatnika do naczelnika urzędu skarbowego na podstawie dawnego brzmienia art. 111 ust. 4 ustawy o VAT. Od pierwszego dnia każdego następnego miesiąca podatnicy byli obowiązani zastosować do ewidencjonowania kolejne kasy rejestrujące, w liczbie nie mniejszej niż liczba kas rejestrujących przypadająca do ewidencjonowania w pierwszym miesiącu ewidencjonowania, wynikająca ze zgłoszenia, o którym była mowa ww. art. 111 ust. 4 ustawy o VAT.

Zgodnie z uchylanym § 6 ust. 2 rozporządzenia, rozpoczęcie ewidencjonowania, na zasadach określonych w ust. 1, przedłużało odpowiednio okres zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania w części dotyczącej obrotów realizowanych na stanowiskach kasowych, na których ewidencjonowanie powinno być prowadzone w kolejnych miesiącach.

Ponadto, zgodnie z uchylanym § 7 rozporządzenia, przepisu § 6 nie stosuje się do obrotu wynikającego z czynności, o których mowa w § 4, tj. objętych bezwzględnym obowiązkiem ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że „wydane na podstawie art. 111 ust. 7a i art. 145a ust. 15 ustawy o VAT rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących, jak i przepisy ustawy o VAT, w tym obecny art. 111 ust. 4 ustawy, nie przewidują obowiązku zgłaszania przez podatnika do urzędu skarbowego liczby kas rejestrujących przed rozpoczęciem ewidencjonowania. Dokonanie takiego zgłoszenia przewidywały poprzednie przepisy ustawy. W związku z powyższym przepis § 6 rozporządzenia, nie może być stosowany po dniu 30 kwietnia 2019 r., z wyjątkiem podatników, którzy przed dniem 1 maja 2019 r. rozpoczną ewidencjonowanie za pomocą 1/5 liczby zgłoszonych kas.”.

W konsekwencji podatnik będzie obowiązany do rozpoczęcia ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących we wszystkich swoich punktach prowadzenia działalności, bez możliwości odkładania w czasie rozpoczęcia ewidencjonowania, co było możliwe na podstawie ww. § 6 rozporządzenia.

Rozporządzenie ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2021 r.

Wojciech Zajączkowski